Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Telenor lobbar med miljarder i potten

Telenor trycker på för bättre förutsättningar för investeringar i mobil- och datanät – en kamp som bolaget för i motvind. ”Infrastruktur som inte låter och bullrar diskuteras inte lika mycket”, säger Georgi Ganev.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Juli 2011, 12:43
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:04

Ämnen i artikeln:

TelenorBredbandsbolaget

Att tillgången på bandbredd varit avgörande för utvecklingen av nätmedier, tjänster och annat digitalt innehåll är de flesta överens om. Sverige, som tidigt fick en hög bredbandspenetration, har legat i framkant på många områden.

Och mobilen, eller smartphones som de mer avancerade terminalerna ofta kallas, står i och med 4G-nätet inför nästa fas i utvecklingen – något som kan få stor betydelse för hela den digitala kommunikationsbranschen.

För även om annonsinvesteringarna i mobilen växer explosionsartat redan i dag är annonsinvesteringarna mycket låga mätt i absoluta tal.

En nyckelroll har operatörerna, som har allt att tjäna på ökade volymer av datatrafik.

Men för att kunna håva in pengarna krävs omfattande investeringar.

Telenor, som slagit sig i slang med Tele2 för att bygga sitt 4G-nät, är i Almedalen för att träffa politiker och försöka påverka förutsättningarna för fortsatta investeringar.

– Infrastruktur som inte låter och bullrar diskuteras inte lika mycket, men är minst lika viktigt för samhällets fortsatta utveckling. Vi vill prata med beslutsfattare om att skapa fortsatta förutsättningar för infrastruktur och tjänsteutveckling, säger Georgi Ganev, affärsområdeschef för Telenor konsument.

Det största hindret: Osäkerhet.

Post- och Telestyrelsen bestämmer över de livsviktiga frekvenserna – som tillåter operatörerna att skicka datasignaler genom luften. Ju fler frekvenser desto mer kräm. De styr också regleringen av fibermarknaden, en annan kritisk resurs för utbyggnad av fast- och mobilnäten.

Telenor har pungat ut med närmare en miljard kronor under ”de senaste åren” i infrastrukturinvesteringar.

Men flera gånger har PTS:s beslut rivits upp – vilket omkullkastar bolagets prognoser.

– När vi gör långsiktiga investeringar har vi en kalkyl baserad på de priser som gäller. Men prisregleringarna har rivits upp i kammarrätten.

Under veckan har ytterligare en överklagan lämnats in av konkurrenten Telia.

– Osäkerhet kan i längden leda till att våra ägare funderar på om deras pengar gör mest nytta i Sverige eller på någon annan marknad med bättre förutsättningar, säger Georgi Ganev.

Lyssnar politikerna i Almedalen?

– Vi är här bland annat för att träffa riksdagspolitiker i trafikutskottet, som hanterar frågor kring infrastruktur. De flesta är intresserande, några förstående och nästan alla vill lära sig mer om detta.

Ytterst handlar det naturligtvis om Telenors lönsamhet på den hårt konkurrensutsatta – och reklamintensiva – marknaden i Sverige.

Trots att Georgi Ganev med avund kan sneglar på den mer intensiva debatten om klassisk infrastruktur som vägar, tågspår och andra offentliga kommunikationer, har han anledning att vara hoppfull. En direkt möjlighet att argumentera har Telenor via regeringens Bredbandsforum som leds av IT-ministern Anna Karin Hatt (C), där Ganev är en av medlemmarna.

– Nu har vi en IT-minister, vilket är positivt. Det händer saker, konstaterar han.

 Telenor jobbar även hårt för att profilera sig med hjälp av den ständigt närvarande upphovsrättsfrågan. Bolaget var tidigt ute med samarbeten med både Spotify och Voddler.

– Vi är väldigt måna om att stimulera tjänsteutvecklingen. Fler lagliga alternativ kommer att minska fildelningen.

Och i förra veckan blev Telenors/Bredbandsbolagets samarbete med Flattr, en tjänst där konsumenterna enkelt kan donera (Flattra) pengar för innehåll på nätet genom en knapptryckning, känt.

– Flattr kommer att berika internet och vi är säkra på att våra kunder vill Flattra. Men bland våra kunder finns också en hel del människor som kommer att kunna få betalt för sitt skapande via Flattr.

För att pusha tjänsten ger Bredbandsbolaget 150 000 kronor till sina kunder som de i sin tur kan Flattra. Samarbetet ska även marknadsföras i Bredbandsbolaget egna kanaler.

Ämnen i artikeln:

TelenorBredbandsbolaget

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.