Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Tele2: "Vi har varit otydliga och det är något vi tar till oss"

Publicerad: 18 April 2013, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Telekombranschen är den bransch som konsumenterna har minst förtroende för, enligt en undersökning som Sveriges annonsörer låtit göra. Den visar också att nio av tio styrs av sina egna värderingar.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Nio av tio svenskar säger att deras konsumentbeteenden styrs av egna värderingar. Mest värderingsstyrda är högutbildade kvinnor som arbetar i offentlig sektor i en storstad och minst värderingsstyrda är unga lågutbildade män som arbetar i privat sektor i glesbygd, enligt undersökningen.

Det är Novus som har intervjuat drygt 1000 svenskar på uppdrag av Sveriges annonsörer om vad som styr deras konsumentbeteende.

– Marknadschefer bör vara medvetna om att konsumenterna styrs av värderingar. Att bara kränga till lågt pris går inte folk på i längden, säger Erik Huss, kommunikationschef på Sveriges annonsörer.

I undersökningen har deltagarna även fått rangordna branscher efter trovärdighet. Störst förtroende har svenskarna för rättsväsendet och välgörenhet. Av de kommersiella branscherna är det detaljhandeln som får högst betyg.

– Man tycker att köttskandalen skulle påverka mer men de har varit duktiga på att kommunicera och lyckats hålla uppe sitt förtroende. Det visar på vikten av att kommunicera och vara transparent, säger Erik Huss.

Den bransch som deltagarna har minst förtroende för är telekombranschen. Endast en procent av de tillfrågade rankade telekombranschen som trovärdig.

– Man är otydlig med vad som gäller. Alla säger att de har lägst pris och bäst täckning men när man får räkningen blir det dyrare än man räknat med. Det finns förbättringspotential i branschen om man ska uttrycka det försiktigt, säger Erik Huss.

Annika Kristersson, presschef på Tele2, säger så här om resultatet av undersökningen:

– Vi har varit otydliga och det är något vi verkligen tar till oss. Nu jobbar vi på att bli bättre, till exempel genom att erbjuda fast pris på abonnemang där det tydligt framgår vad som ingår, vi öppnar upp fler Tele2 butiker där vi kommer ännu närmare kunden och vi investerar stora belopp i kundservice för att ta hand om kunden ännu bättre när de kontaktar oss.

 Känner du igen dig i den bild som ges av branschen?

– Telekom blir allt viktigare i våra kunders vardag och utvecklingen har gått väldigt snabbt. Där måste vi bli ännu tydligare i hur kunden kan kommunicera med oss och hur vi kommunicerar med kunden.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Frida Wickberg

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.