Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Taste PR blåsta på 200 000

Publicerad: 20 augusti 2013, 12:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:37

Hörlursföretaget Urbanista har kostat Taste PR över 200 000 kronor – då bolaget struntat i att betala sina fakturor.


– Vi har gjort vårt jobb men inte fått betalt, säger Richard Lindh, vd för Taste PR.

För nästan exakt ett år sedan inledde pr-byrån Taste PR ett samarbete med Urbanista. Taste skulle skapa uppmärksamhet kring Urbanistas designade hörlurar – och även göra person-pr för grundaren Johan Wahlbäck, som skulle positioneras som en ”stark och intressant entreprenör för morgonsoffor, debattprogram etc.”.

Ett år senare har samarbetet förbytts mot en strid om flera hundra tusen kronor.

Taste PR kräver nu Urbanista på 218 750 kronor, plus ränta och eventuella rättegångskostnader.

Anledningen är att Johan Wahlbäck och hans Urbanista – trots upprepade påstötningar och påföljande löften om betalning – ska ha struntat i att betala för Taste PR:s arbete.

Så sent som i våras hölls ett möte mellan parterna där aktiviteter inför kommande produktlanseringar diskuterades. Några veckor senare tvingades Taste PR dock inse att de återigen fått falska löften om att få betalt för sitt arbete. Något som är kännbart för ett litet företag som Taste PR.

”Vi känner oss j-vligt besvikna, då allt kändes så bra efter vårt möte och du lovade att betala alla fakturor”, skrev Tastes vd Richard Lindh då i ett mejl till Johan Wahlbäck.

Tvisten har nu landat i Stockholms tingsrätt.

Richard Lindh berättar att Urbanista har bestridit Taste PR:s krav med motiveringen att de inte tycker att pr-arbetet har gett något resultat.

– Så är det med pr, man kan aldrig garantera resultat. Dessutom har våra uppdrag, att skapa pr för produkterna samt göra person-pr för Johan, varit långsiktiga åtagande. Det har vi varit överens om.

Ni tycker inte att ni har fallerat på något sätt?

– Nej. Vi tycker också att Johan och Urbanista har varit jätteroliga att jobba med, vi älskar produkterna. Så detta är bara beklagligt.

Johan Wahlbäck har dock en annan version.

– Det råder delade meningar om vad de bör fakturera om, det handlar om hur länge deras jobb egentligen pågick, inte om kvaliteten på arbetet. Men jag inget större intresse av att diskutera detta i medierna, säger Johan Wahlbäck.

Urbanista har expanderat kraftigt de senaste åren och har under flera omgångar sökt – och fått in – extern finansiering.

I tidigare mejlväxling med Taste PR har Johan Wahlbäck skyllt de uteblivna betalningarna på extrem arbetsbelastning.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.