Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Systembolaget: "För tidigt att säga något"

Publicerad: 11 Mars 2014, 10:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:45

Den nya vinsorteringen gynnar franska och italienska vintillverkare, misstänker Dagens Medias bloggare Erik Modig. Det är för tidigt att dra sådanaa slutsatser, hävdar Systembolaget själva.


Ämnen i artikeln:

Systembolaget

Dagens Medias bloggare Erik Modig, doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, presenterar en tes om att Systembolagets nya sortimentsmodell, som lanserades i september förra året, gynnar vinländerna Frankrike och Italien.

Erik Modig hänvisar till företagets egna försäljningsstatistik under tredje och fjärde kvartalet i fjol, där försäljningen av italienska och franska viner ökade.

Från Italien ökade försäljningen med 17 procent under det tredje kvartalet, och 24,2 procent under det fjärde. Motsvarande siffror för viner från Frankrike är 19,3 respektive 8,9 procent.

Samtidigt minskade försäljningen från de andra länderna på topplistan – Sydafrika, Australien och Spanien.

Systembolaget avvisar tesen och menar att det inte finns några belägg för påståendet.

– Nej, det tror jag inte. Den nya sortimentsmodellen sjösattes i september och vi håller på och skruvar på den nu. Det är alldeles för tidigt för att säga något om den innan man får med kundcykler och olika säsonger, säger Lennart Agén, presschef för Systembolaget, till Dagens Media, och fortsätter:

– Nedgången för Sydafrika är en trend sedan fler år tillbaka. Sånt här går i cykler, och svenskar är nyfikna kring olika produkter och experimenterar gärna.

Efter att Systembolaget har tagit del av Erik Modigs blogginlägg skriver Ulf Sjödin, kategorichef på Systembolaget, följande svar till Dagens Media:

"Vi har naturligtvis precis som alla andra stora detaljister gjort studier av kundernas beslutsträd och har flera gånger konstaterat att vinkunder tillbringar ganska mycket tid i hyllan innan de bestämmer sig för vad de ska handla, betydligt mer än kunderna som står framför öl- och sprithyllan. Redan innan man kommer in i butik har man bestämt sig för färg på vinet, och i allmänhet också förpackningstyp: box, flaska eller tetra.

Därefter skiljer sig kunderna åt mer, en del letar smaktyp, andra letar matsymboler och en del går på druvsort. Ursprung är dock viktigt för de allra flesta, oavsett om de botaniserar bland många olika ursprung eller om de har fastnat för ett enda. Pris är förstås minst lika viktigt, och alla har ett intervall inom vilket man tänker sig att handla, men det intervallet kan vara väldigt stort och i den gamla placeringsmodellen kunde ett vin flyttas ganska långt bort om det gick upp i pris från till exempel 69 kronor till 70 kronor.

När vi valde att gå över till att sortera på ursprung var det inte något krav från högljudda vinexperter som fick oss att ändra, den typen av kunder hittar vin oavsett hur vi sorterar i butik, och vi behövde heller inte tänka på vaneköparen som går till samma hyllplats varje gång de handlar. Nej, det var för den stora mängden kunder som befinner sig mitt emellan, de som är roade av vin men som inte har det som sitt största intresse. Med en landindelning blir det lättare för dem att upptäcka nya liknande viner i andra prislägen vilket var väldigt svårt med den gamla indelningen där två australiensiska shiraz-viner kunde vara placerade i var sin ända av lokalen.

Att sortera helt efter pris mötte egentligen väldigt få kundbehov och det är väl därför som såvitt jag sett ingen annan vinhandlare i världen heller delar in sortimentet i strikt prisordning.

Vi lyssnar på alla våra kunder och vi är måna om att kunderna enkelt ska hitta och välja dryck i våra butiker. Vi arbetar löpande med förbättringar och eftersom varuindelning är ny för oss och våra kunder så är vi extra lyhörda på återkoppling från våra kunder, både direkt och via våra butiksmedarbetare. För närvarande är vi mitt uppe i en fältperiod där vi observerar och intervjuar våra kunder i ett antal olika butiker runt om i Sverige för att veta vad våra kunder tycker vi kan bli bättre på."

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Systembolaget

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.