Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Syrianska: "Vi siktar på 6 miljoner i sponsorintäkt"

Publicerad: 4 April 2011, 11:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Allsvenskans nykomlingar, Syrianska FC spelade nyligen sin första match i högsta divisionen. Nu berättar Danny Barsoum, marknadschef, hur Södertäljeklubben ska öka sina sponsorintäkter med 50 procent.


Ämnen i artikeln:

ScaniaCoop

Fotbollsklubben Syrianska FC grundades 1977 och har sedan dess klättrat uppåt i divisionerna - på bara tre år har klubben tagit sig från division 1 till Allsvenskan

Ett utmärkande drag för klubben är bland annat dess starka förankring bland Södertäljes lokala näringsidkare.

– Det är där vår styrka har legat och delvis fortfarande ligger. Vi har en köpstark publik genom just dessa småföretagare och det är en styrka som vi håller på att rikta in genom bildandet av större företagsnätverk, säger Danny Barsoum.

Han fortsätter:

– Det vi gärna ser är dock ett större stöd och en större förståelse för vår marknadspotential bland näringslivet i Södertälje.

Förra säsongen spelade Syrianska FC i den näst högsta divisionen, Superettan. Sedan dess har klubben arbetat annorlunda med att locka sponsorer.

– Vi har höjt vår standard en nivå, både sett till priser avseende marknadsföring hos oss och sett till valet av partners. Nytt för i år är ett större utskick till samtliga företag i Södertälje med omnejd, vilket gett god feedback.

Han tillägger:

– Samtidigt har vi dessvärre arbetat i uppförsbacke inför denna säsong, då vi varit utan kansli i flera månader på grund av ett konstruktionsfel på arenan.

Två av klubbens nya huvudsponsorer för i år är de båda Södertäljejättarna Astra Zeneca och Scania.

– Självklart är de viktiga partners för oss och vi hoppas på att deras stöd för klubbens verksamhet växer med tiden. Vi gör en enorm insats i Södertälje som stad sett till vårt sociala engagemang. Det är en viktig aspekt som ofta glöms bort, säger Danny Barsoum.

Han berättar att klubben hoppas på att öka sin sponsorintäkt med 50 procent under under 2011, och att deras sponsringsinkomst skiljer sig från andra mer etablerade klubbar.

– Det är inte mycket jämfört med hos andra klubbar. Vår sponsorpott låg på ungefär 4 miljoner under 2010, till 2011 har vi räknat med att komma upp i minst 6 miljoner kronor.

Han fortsätter:

– Det är inga skyhöga summor, men vi arbetar oss upp successivt. Många företag har ännu inte märkt av vårt marknadsvärde, som är på uppgång och vi hoppas att det går hand i hand med sponsorintäkterna.

Bland Syrianska FC:s nya samarbetspartners märks Coop Forum, Panea, Volkswagen Södertälje och Affärstidningen.

Sedan tidigare är bland andra krogkedjan Dovas Guldpartner.

Stephan Drenzel


Ämnen i artikeln:

ScaniaCoop

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.