Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Svenskt Näringslivs presschef trött på "pseudodiskussioner"

Publicerad: 12 Februari 2014, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:48

Sociala medier-experten Niclas Deeped Strandh sågar Svenskt Näringslivs rådgivare. Nu får han mothugg av presschefen Peter Isling.


Ämnen i artikeln:

Svenskt Näringsliv

Det var i Ekots lördagsintervju som Jens Spendrup slog fast att han inte vill se kvotering till bolagsstyrelser samt att han inte är feminist.

Sedan dess har såväl Jens Spendrup som Svenskt Näringsliv fått hård kritik för uttalandena, vilket har lett till att Jens Spendrup flera gånger tvingats gå ut och förtydliga sig.

Nu får även hans krishantering kritik av sociala medier-experten och debattören Niclas Deeped Strandh, som menar att Jens Spendrup fått dålig rådgivning.

" Hans försvar är ett flagrant sätt att trampa ännu hårdare ner i klaveret istället för att faktiskt få upp foten. Det sämsta är när tillskyndare snackar om drev och Twitterstorm för att därmed automatiskt nedvärdera de åsikterna", skriver Niclas Strandh i sin blogg.

Han tycker också att det är " nästan pinsamt" att Svenskt Näringsliv inte använt sitt Twitterkonto för att möta kritiken.

Men framför allt är det alltså rådgivningen som Niclas Deeped Strandh kritiserar.

" Deras försök att rätta till det som anses som både skandal och riktigt klavertramp gör det inte bättre. Det är ett gammalt obsolet strategiskt tänkande att försöka förklara vad man menade som andra tolkat fel. Det bygger på att passivt aggressivt fortfarande lägga skulden utanför sig själv – på andras tolkning. Det är de som är arga som tolkat honom fel, det är de som har fel och fortfarande han som har rätt. Sorry that won’t fly", som också kallar Jens Spendrup och hans rådgivare " döva inför opinionen".

När Dagens Media når Peter Isling, presschef på Svenskt Näringsliv, är han dock tämligen ointresserad av att bemöta ännu en kritisk röst.

– Det finns en jäkla massa åsikter och det är väldigt lätt att sitta på läktaren och ha en massa synpunkter. Jag tycker att det ofta blir fånigt att gå in och kommentera vad andra tycker och tänker, det är liksom oväsentligt. För oss är det sakfrågorna som är viktiga, säger han och fortsätter:

– Det finns jättemånga som älskar att slå på den här organisationen.

Peter Isling tar också lätt på Niclas Deeped Strandhs kritik mot Jens Spendrups rådgivare.

– Lyssnar man på vad Jens Spendrup sagt efter det här så säger han att han ångrar sig att han inte uttryckte sig tydligare och det går ju inte ihop med Niclas Strandhs resonemang. När jag hör den här synpunkten känner jag att han inte riktigt har följt med i debatten utan att han bildat sig en egen uppfattning. Det ger jag inte så mycket för. Han vet ju inte heller hur rådgivningen har sett ut.

Peter Isling menar att de kritiska rösterna som nu hörs framför allt kommer från en liten men högljudd grupp som får mycket medieutrymme.

– Vi är inte intresserade av att sitta och kommentera hur andra recenserar oss. Om de tycker att vi har varit klantiga får det väl vara så.

Att Peter Isling gärna vill lägga Jens Spendrups "feministgroda", som den kallats, bakom sig är tydligt.

– Jättemånga gillar att prata om feminism och för Svenskt Näringsliv är lika rättigheter jätteviktigt. Men att prata om feminism är inget som vi ska ägna oss åt. Det leder bara till pseudodiskussioner.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Svenskt Näringsliv

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev