Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Svenskt guld i Young Lions

Publicerad: 22 juni 2015, 11:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

Cohn & Wolfes Linnéa Rinäs och Joseph Borenstein vann guld i Young Lions.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Det är andra året i rad som Linnéa Rinäs och Joseph Borenstein, till vardags pr-konsulter på Cohn & Wolfe (och pr-bloggare hos Dagens Media), representerar Sverige i Cannes Young Lions pr-kategori.

Förra året blev det ingen vinst, men i år gick duon hela vägen och vann guld.

– Vi är helt överrumplade, det är fantastiskt roligt, säger Linnéa Rinäs till Dagens Media.

De tävlande i Young Lions får en brief på plats och får ett dygn på sig att skapa sin tävlande kampanj.

I år var det Greenpeace som bidrog med briefen.

– Uppdraget var att få folk i västvärlden att äta mindre kött, eftersom köttindustrin har så stor inverkan på miljön, säger Joseph Borenstein.

– Vi kom på vår idé väldigt snabbt på lördagen och hann diskutera igenom den ordentligt och fixa och tweaka till den. När vi var klara visste vi att vi hade ett djärvt bidrag som juryn antingen skulle älska eller hata, säger Linnéa Rinäs.

Vad gick idén ut på?

– Vi kommer att presentera den i bloggen så snart vi kan.

Linnéa Rinäs och Joseph Borenstein tävlade tillsammans både i Young Lions och Eurobest Young Creatives förra året. I Cannes blev det ingen vinst då, men i Eurobest tog de guldet.

– Vi hade helt klart fördel av att ha tävlat tidigare, det var inte lika mycket ångest inblandat den här gången, och vi visste ungefär hur mycket tid vi hade på oss, säger Joseph Borenstein.

– Förra gången försökte vi lösa varenda praktisk detalj, men nu vet vi att det är bättre att lägga mer fokus på "the bid idea", säger Linnéa Rinäs.

Det svenska Young Lions-laget tävlade mot ett tjugotal andra lag. Till skillnad från Cannes Lions-tävlingen utser juryn bara en guldvinnare, en silver- och en bronsmedaljör. Årets silver och brons gick till Columbia respektive Kina.

Hur ska ni fira guldet?

– Vi ska ut och fira ordentligt. Marta (Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe) har lovat att bjuda på champagne, säger Joseph Borenstein.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev