Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Svenska tidningar blev bluffade om klubb för snygga

Publicerad: 8 januari 2013, 08:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

Endast snygga människor skulle släppas in på den exklusiva klubben "Eye Candy" i Köpenhamn. Men nyheten, som publicerades av bland annat Expressen och Metro, var en bluff.


Ämnen i artikeln:

ExpressenMetroAftonbladet

Det var i går som flera danska och svenska tidningar publicerade nyheten om Köpenhamns nya nattklubb "Eye Candy".

Enligt ett pressmeddelande skulle klubben enbart släppa in "snygga" människor och i Sverige publicerades uppgifterna av bland annat Expressen, Metro, Sydsvenskan och Aftonbladet.

Men allt var alltså en bluff. Det berättar Kristoffer Eriksen, en satiriker på underhållningsföretaget Douglas Entertainment, som under gårdagen poserade som nattklubbsägaren Morten Olsen.

Syftet ska ha varit att kritisera media – och lyfta diskussionen kring källkritik. Det rapporterar danska ekstrabladet.dk.

– Medierna kopierar pressmeddelanden fullständigt okritiskt, säger han till ekstrabladet.dk.

Skämtet avslöjades i det danska tv-programmet TV2 Lorry och där berättade Kristoffer Eriksen bland annat att storyn om "Eye Candy" delats 6000 gånger på Facebook.

Kristoffer Eriksen utlovar samtidigt mer bus i framtiden.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

ExpressenMetroAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.