Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Svenska pr-byrårer ska tvätta Israels varumärke

Publicerad: 1 Februari 2011, 07:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

23 miljoner kronor. Så mycket ska Israel investera i en svensk pr-kampanj för att tvätta landets anseende och flytta fokus från palestinakonflikten.


Israeliska varor hotas av bojkott och landets anseende i Europa är en katastrof enligt ledande diplomater.

Det är bakgrunder till att Israels utrikesminister Avigdor Lieberman nu tagit beslutet att anlita europeiska byråer i en pr-offensiv. 2,5 miljoner euro, motsvarande nära 23 miljoner kronor, ska Israel investera per år i Europas mest "inflytelserika länder", Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Holland, Danmark, Norge, Tjeckien och Sverige. Det skriver ynetnews.com, webbupplagan av en av Israels största tidningar.

Enligt tidningen har israeliska ambassader i Europa fått i uppdrag att bevaka tre nationella pr-byråer i varje land för att sedan anlita pr-konsulter.

Målet är att göra européerna mer medvetna om israelisk kultur och flytta fokus från konflikten med palestinierna.

– Vi ska ge våra representanter i viktiga europeiska stater ytterligare verktyg för att vinna över opinionen, säger Avigdor Lieberman till tidningen Yedioth Ahronoth Sunday.

Patrik Lundh, pressekreterare på Israels ambassad i Sverige, meddelar att ambassaden inte vill kommentera ärendet.

Kan ni dementera uppgifterna?

– Ingen kommentar.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.