Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Svenska pr-byråer stänger inte dörren för Israel

Publicerad: 7 Februari 2011, 08:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Uppdraget att tvätta Israels varumärke har kallats för "särskilt kontroversiellt". Men i Sverige möts frågor om kampanjen av tystnad från några av de största pr-byråerna.


Ämnen i artikeln:

Kreab Gavin AndersonJKLPrime PR

Det var i förra veckan som dagensmedia.se kunde berätta att Israel planerar en pr-kampanj för att tvätta landets varumärke i Europa.

Målet är att flytta fokus från konflikten med palestinerna till israelisk kultur.

Bakgrunden till kampanjen, där 23 miljoner kronor ska investeras per år i europeiska nyckelländer, är att landets anseende enligt israeliska diplomater är "katastrofalt".

I Norge har intresset från pr-byråerna hittills varit svalt. I reklam- och pr-tidningen kampanje.com tar exempelvis Sigurd Grytten, administrativ direktör för Burston Marsteller avstånd från kampanjen.

– Vi driver en kommersiell verksamhet. Tar vi uppdraget kan det få en hel del negativa reaktioner. Vi måste ta hänsyn till våra andra kunder och Israel är ett särskilt kontroversiellt projekt, säger Sigurd Grytten till kampanje.com.

Enligt tidningen har byrån Geelmuyden Kiese tackat nej medan Gambit inte har varit i kontakt med någon från den israeliska ambassaden.

Däremot är det svårare att få svar på om svenska byråer skulle kunna tänka sig att ta uppdraget då Prime, Kreab och även JKL är hemliga med sina uppdragsgivare.

– Vi kommenterar aldrig vare sig befintliga eller potentiella uppdrag. Däremot, att företräda länder i deras profilering i andras länder är ett uppdrag som vi haft tidigare, säger Bengt Ludvigsson, ansvarig för Kreabs Stockholmskontor.

Rent hypotetiskt, skulle ett uppdrag av den här naturen vara mer kontroversiellt än de uppdrag ni vanligtvis tar?

– Det jag kan säga är att vi är noggranna med att disktuera alla uppdrag vi tar på oss. Det är viktigt att vi känner att uppdragsgivaren är en pålitlig part. Det är också viktigt för den egna integriteten att inte säga ja till allt.

Claes Nyströmer, presschef på Prime avböjer att kommentera ärendet.

– Det är omöjligt att hypotetiskt kommentera ett uppdrag vi inte känner till och jämföra detta med våra befintliga uppdrag som alla skiljer sig åt i karaktär och utmaningar, säger han.

Westander är en av få byråer som är öppna med sina kunder.

– Vi har inga principiella invändningar mot att bistå ett demokratiskt land med pr-stöd. Men vi skulle inte kunna tänka oss att ta ett uppdrag som handlar om att göra pr för Israel, säger byråns vd Patrik Westander och fortsätter:

– Orsaken är att Israel ockuperar palestinskt land, i strid med internationell rätt och flera FN-resolutioner.

Han menar att det är problematiskt att byråerna inte redovisar sina kunder.

– Vi anser att pr-byråer alltid ska redovisa sina lobbyinguppdrag för att möjliggöra insyn och medial granskning av den professionella lobbyverksamheten. Att budskap kan ha dolda avsändare är ett demokratiskt otyg som kan vilseleda opinioner.

När den israeliska pr-kampanjen ska dra igång är ännu oklart. Dagensmedia.se har utan framgång sökt chefer på JKL.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev