Gå direkt till textinnehållet

Svenska klädmärket designar lyxbubbel

New Black-designade Maison Mumm-förpackningen.

Foto: New Black

Svenska streetwearmärket New Black har inlett ett samarbete med champagnehuset Maison Mumm.

Maison Mumm tillhör de största och mest anrika champagneproducenterna i världen. Bolaget grundades 1827 och 1876 lanserades Mumms klassiska champagne Cordon Rouge. Flaskan blev snabbt ikonisk på grund av sin design med det röda bandet i fokus.

Nu, 2016, har ett svenskt streetwearmärke fått äran att leka med den ikoniska designen.

Det är New Blacks chefsdesigner Elias Gillberg som har designat en helt ny förpackning åt det klassiska bubblet.

Det New Black-designade bubblet släpps på Systembolaget i början av mars och kommer att säljas under en begränsad tid. New Black och Maison Mumm kommer även att arrangera fem events där streetwearmärket ska presentera champagnen för sin målgrupp.

– Det är ett roligt samarbete där vi har fått fria händer att utforma en ny förpackning för Mumm Cordon Rouge. Jag gillar utmaningar i mitt designarbete och att samarbeta med ett företag som gör något så annorlunda mot vad vi sysslar med gör det extra spännande. Att det även rör sig om ett varumärke som jag verkligen gillar personligen är extra roligt, säger Elias Gillberg i ett uttalande.

New Black grundades i Göteborg 2010 av Andreas Undén och Elias Gillberg. Sedan dess har märket burits och hyllats av en rad kändisar, däribland Noomi Rapace och Tom Hardy.

Publicerad 2016-02-17 08.41Uppdaterad 2016-02-17 08.43

Dela artikeln: