Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Svensk Mjölk vann ostkriget

Publicerad: 12 Januari 2011, 09:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

I oktober förra året fick Svensk Mjölk reda på att norska mejerijätten Tine försökte häva Svensk Mjölks rättighet till Präst i Norge. Förra veckan avgjordes tvisten.


Svensk Mjölk har en registrering till osten "Präst" i Norge men i oktober förra året försökte norska Tine själva ta över märket.

- Via våra juridiska ombud reda på att Tine försökte kuppa åt sig Präst, säger Joakim Larsson, Brand Manager för Svensk Mjölk.

Tine menade att Svensk Mjölk hade registreringen på osten utan att sälja prästost i Norge och att de därför ville häva registreringen. Svensk Mjölk kunde dock bevisa att prästost var känt bland norrmän och vann därför tvisten och fick behålla varumärkesrättigheten i Norge.

- Vi kontaktade gränshandelskedjorna, bland annat i Strömstad, och de skickade papper med bevis på att norrmän köpte präst i deras affärer, säger Johan Larsson.

Svensk Mjölk har registreringar på Präst, Herrgård och Grevé och Joakim Larsson säger att det var viktigt att vinna denna tvist.

- Det ska inte finnas någon tvekan om att Präst är en svensk ost gjort i Sverige på svensk mjölk. Det är väldigt viktigt för oss, säger han.

Präst härstammar från 1700-talet och fungerade som betalning till kyrkorna. Varumärket används på licens av de svenska osttillverkarna Arla Foods, Norrmejerier, Skånemejerier och Falköpings Mejeri.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.