Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Svensk byrå hånades på presskonferens

Publicerad: 22 juni 2009, 09:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Juryordföranden i Pr-kategorin i Cannes Lions, Lord Tim Bell, sade under en presskonferens att en uppgift i ett svenskt tävlingsbidrag skulle vara falsk.


Prime var den enda svenska pr-byrån som nominerades i pr-kategorin i Cannes Lions.

Båda nomineringarna var för kampanjen "Mess is more" för kunden Halebop och dess produkt SMS Service.

När vinnarna presenterades på en stor presskonferens, med ett hundratal journalister på plats, stod det klart att Prime inte vann något pris (vinnarna presenterar Dagensmedia.se klockan 21.30 i kväll).

Men en svensk byrå kom ändå på tal under presskonferensen. I en diskussion om hur bra de olika regionerna i världen står sig i pr-kategorin, sade juryordföranden Lord Tim Bell spontant:

– Det finns en svensk byrå som skickade in ett bidrag om en SMS-tjänst och den skulle ha fått 4 miljoner av en total population av 9 miljoner invånare att använda den, sade Lord Tim Bell, och fortsatte:

– Men Björn (Mellstrand, svensk juryledamot) sade att det inte var sant.

Lord Tim Bell skojade sedan vidare om Primes bidrag:

– Sverige måste vara ett av de tråkigaste länderna i världen.

När Dagensmedia.se intervjuar Björn Mellstrand, vd på JMW, efter presskonferensen så säger han att Lord Tim Bell bara skämtade.

– Det där var mer av ett skämt, han (Lord Tim Bell) är en fantastisk person med glimten i ögat. Jag vet inte riktigt vad han syftade på.

I en tidigare version av artikeln slog Dagens Media fast att det var Prime som hånades under presskonferensen. Men mycket tyder på att det kan ha varit Åkestam Holsts "Stefan the Swopper" som Lord Tim Bell syftade på.

– Det har skett en sammanblandning, säger Tom Andersson på Prime, som är kritisk till juryordförandens agerande på presskonferensen.

Tom Andersson pekar på att siffran 4 miljoner finns med i Åkestams Holsts bidrag men inte i Primes.

I resultaten för Åkestams Holsts tävlingsbidrag står det:

"The web site had more than 4 million visits (the population in Sweden is 9 million). The campaign was covered by some of Sweden’s largest daily newspapers and national TV-channels, all of this without spending a penny on media. In total, 1,750 different possible swaps where uploaded onto www.stefantheswopper.com and the average time on the site was 15 minutes, with a 70 percent revisit statistic."

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.