Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Stort genomslag för LRF:s köttkupp

Publicerad: 30 januari 2014, 07:14
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:49

Dagens Medias artiklar om LRF:s pr-kupp i Nyköping har fått ett enormt genomslag i Medie-Sverige.


Framför allt är det artikeln med rubriken LRF om kött: "Det är särskilt viktigt för tjejer som växer och ska bli snygga" som engagerat Dagens Medias läsare.

På torsdagsmorgonen hade artikeln delats över 10 000 gånger på Facebook medan 273 personer delat artikeln på Twitter, vilket ledde till att artikeln under gårdagen toppade sajten Sociala Nyheter.

Artikeln hjälpte också Dagens Medias Facebook-sida att under gårdagen passera 15 000 likes.

Även i de traditionella medierna har genomslaget för artikeln varit stort. Bland annat har SvD, DN, Aftonbladet, Expressen, Metro, TT, SVT och flera landsortstidningar rapporterat om köttkuppen med hänvisning till Dagens Medias artikel.

Särskilt var det ett citat från Lovisa Norberg, tidigare ordförande i LRF Nyköping och den som anordnade hamburgarutdelningen som fick stor spridning.

– Vi vill bara att ungarna ska få ordentligt med näring alla dagar. Det är särskilt viktigt för tjejer som växer, idrottar och ska bli snygga. De har ett väldigt stort järnbehov och jag tror inte att man alltid tänker på flickorna. De har kommit i skymundan för de ställer sig inte upp och skriker direkt, sa hon till Dagens Media.

Men även den första artikeln om LRF:s hamburgarutdelning i Gripenskolan har fått stor spridning. I skrivande stund har den delats 3 100 gånger på Facebook och 105 gånger på Twitter.

Även i dag diskuteras köttkuppen i Nyköping flitigt.

"Pinsam", skriver Anders Lindberg på Aftonbladets ledarsida medan Expressens ledarsida kallar aktionen för "korkad".

Men det är inte alla som är kritiska till LRF:s aktion. Markus Uvell, vd på den liberala tankesmedjan Timbro, är en av dem som är positiva.

"Ett lysande initiativ", twittrade han i samband med den första artikeln.

På LRF kom det enorma intresset för artikeln som en överraskning och kommunikationsavdelningen fick under gårdagen jobba för högtryck.

Att pr-kuppen gett ett enormt genomslag för LRF är obestridligt men i dagsläget är det för tidigt för organisationen att uttala sig om huruvida hamburgarutdelningen var lyckad eller inte.

– Det har varit ovanligt hårt tryck för att vara LRF. Det är många som hört av sig. Det är svårt att nu säga om den debatten kommer att gå fram, säger LRF:s kommunikationschef Håkan Lind till Dagens Media.

LÄS DAGENS MEDIAS ARTIKLAR OM LRF:S PR-KUPP NEDAN:

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev