Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Stort genomslag för Dawit-kampanj

Publicerad: 1 Juli 2013, 12:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:41

Kampanjen #sittmeddawit har fått stort genomslag. Enligt Netigates undersökning känner 51 procent av Almedalsbesökarna till kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013Netigate

Under Almedalsveckan genomför stödkommittén Free Dawit kampanjen #sittmedDawit till förmån för den svenske journalisten Dawit Isaak som sitter fängslad i Eritrea.

Kampanjen som förs i Twitter har fått stor effekt. Enligt undersökningsföretaget Netigate har över hälften av Almedalsbesökarna hört talas om kampanjen.

– Kampanjen #sittmeddawit sticker verkligen ut och det är inte ofta en kampanj får sådant genomslag. Det är en prestation att lyckas så bra i Almedalen där alla slåss om medieutrymmet, säger Lars Lindberg, marknadschef på Netigate till Dagens Media.

Netigate har även frågat besökarna om deras sociala medievanor. Svaren visade att fyra av fem använder Twitter.

En övervägande del – 55 procent av besökarna, anser även att Twitter är den kanal bland sociala medier som viktigast under veckan.

Netigate och Dagens Media tar pulsen på Almedalsbesökarna i olika frågor som rör PR, media och reklam under veckan. Varje dag samlas ett hundratal svar in från Almedalsbesökarna med hjälp av en förhandsrekryterad panel och på-stan-intervjuer.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013Netigate

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev