Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Stort genomslag för Dawit-kampanj

Kampanjen #sittmeddawit har fått stort genomslag. Enligt Netigates undersökning känner 51 procent av Almedalsbesökarna till kampanjen.

Helen Preutz


Publicerad: 01 Juli 2013, 12:02
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:41

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013Netigate

Under Almedalsveckan genomför stödkommittén Free Dawit kampanjen #sittmedDawit till förmån för den svenske journalisten Dawit Isaak som sitter fängslad i Eritrea.

Kampanjen som förs i Twitter har fått stor effekt. Enligt undersökningsföretaget Netigate har över hälften av Almedalsbesökarna hört talas om kampanjen.

– Kampanjen #sittmeddawit sticker verkligen ut och det är inte ofta en kampanj får sådant genomslag. Det är en prestation att lyckas så bra i Almedalen där alla slåss om medieutrymmet, säger Lars Lindberg, marknadschef på Netigate till Dagens Media.

Netigate har även frågat besökarna om deras sociala medievanor. Svaren visade att fyra av fem använder Twitter.

En övervägande del – 55 procent av besökarna, anser även att Twitter är den kanal bland sociala medier som viktigast under veckan.

Netigate och Dagens Media tar pulsen på Almedalsbesökarna i olika frågor som rör PR, media och reklam under veckan. Varje dag samlas ett hundratal svar in från Almedalsbesökarna med hjälp av en förhandsrekryterad panel och på-stan-intervjuer.

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013Netigate

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.