Stort genomslag för Dawit-kampanj

2013-07-01 14:02  

Kampanjen #sittmeddawit har fått stort genomslag. Enligt Netigates undersökning känner 51 procent av Almedalsbesökarna till kampanjen.

Under Almedalsveckan genomför stödkommittén Free Dawit kampanjen #sittmedDawit till förmån för den svenske journalisten Dawit Isaak som sitter fängslad i Eritrea.

Kampanjen som förs i Twitter har fått stor effekt. Enligt undersökningsföretaget Netigate har över hälften av Almedalsbesökarna hört talas om kampanjen.

– Kampanjen #sittmeddawit sticker verkligen ut och det är inte ofta en kampanj får sådant genomslag. Det är en prestation att lyckas så bra i Almedalen där alla slåss om medieutrymmet, säger Lars Lindberg, marknadschef på Netigate till Dagens Media.

Netigate har även frågat besökarna om deras sociala medievanor. Svaren visade att fyra av fem använder Twitter.

En övervägande del – 55 procent av besökarna, anser även att Twitter är den kanal bland sociala medier som viktigast under veckan.

Netigate och Dagens Media tar pulsen på Almedalsbesökarna i olika frågor som rör PR, media och reklam under veckan. Varje dag samlas ett hundratal svar in från Almedalsbesökarna med hjälp av en förhandsrekryterad panel och på-stan-intervjuer.

Helen Preutz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt