Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Stora pr-priset till Blocket

UPPDATERAD. I går delades stora pr-priset ut i Malmö och det blev Blocket som tog hem första platsen med kampanjen ”Eastern eggs”.


Publicerad 2013-04-26 06:32
Uppdaterad 2015-12-06 13:47

Ämnen i artikeln:

Stora pr-priset

Dela artikeln:

Det var en enig jury som utsåg Blockets kampanj ”Eastern eggs” som vinnare till stora pr-priset.

– Alla finalister höll en hög klass, men juryn var helt enig i sin bedömning. Blockets kampanj visar att det stora kan ligga i det enkla. Blocket har även vågat vara snäv i sin målgrupp, säger Helena Giertz, hr-och kommunikationsdirektör på Procordia och en av jurymedlemmarna i stora pr-priset, till Dagens Media.

På Blocket gläds man över priset.

– Det bubblar av stolhet och glädje här på kontoret just nu! Arbetet med "easter eggs" har stärkt teamkänslan på hela Blocket då vi arbetat integrerat med både teknik, hr, marknad och vår pr-byrå Jung. Dessutom har vi fått grymma nya medarbetare som ett resultat, säger Anna Bergius, vikarierande marknadschef på Blocket, till Dagens Media.

Under flera års tid har Blocket haft problem med att rekrytera medarbetare i den takt de önskat. Med kampanjen ”Eastern eggs” hoppades Blocket på att attrahera och rekrytera nya programmerare.

Kampanjen bestod av kluriga tävlingar för att nå de rätta programmerarna. På Blockets sajt gömdes tio stycken påskägg bestående av gömda programmeringskoder som bara kunde lösas genom rätt kommandon.

– Vi lyckades skapa något som var roligt och engagerade och det blev ett samtalsämne precis bland de människor vi ville nå, säger Anna Bergius. 

Under de två veckor över påsk som tävlingen var öppen besöktes kampanjsidan av 265 000 personer. Resultatet av kampanjen är att 17 kandidater just nu är aktuella för jobbintervjuer på Blocket.

Förutom Blocket var även UFC och Länsförsäkringar Västerbotten nominerade i finalomgången.

Motiveringen för Blocket löd:

Vinnaren har med sin kampanj visat att pr verkligen kan bygga relationer, skapa interaktivitet och vara kostnadseffektiv. Genom en tydlig analys kunde den exakta målgruppen identifieras och man hade modet att våga vara snäva och inte försöka kommunicera med alla. Lekfullhet och kreativ höjd hjälpte till att förmedla budskapet vilket ledde till mätbara resultat på i förhand uppställda parametrar.

Blockets kampanj "Eastern eggs" är framtagen tillsammans med pr-byrån Jung Relations.

Frida Wickberg

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.