Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Starkt köpsug hos hushållen

Publicerad: 22 Augusti 2013, 10:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

De svenska hushållen planerar att konsumera mer i höst. Men även att spara mer. Det visar Svensk Handels konsumentundersökning ”Köpsuget”.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

En fjärdedel av respondenterna säger att deras konsumtion kommer att öka de närmaste månaderna, framför allt är det inköpt till hemmet och upplevelser som kommer att öka. 15 procent uppger att deras konsumtion kommer att minska.

Men samtidigt anger 33 procent av respondenterna att sparandet kommer att öka de kommande tre månaderna. Endast 12 procent planerar att minska sitt sparande.

– Köpsuget hos konsumenterna är fortsatt starkt. Men, efter semestern då man unnat sig lite extra känner många att de behöver spara mer och lägga mindre på mat och dryck. Hemmet är istället något man satsar mer på inför hösten, säger Magnus Kroon, ansvarig för handelsutveckling på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Svensk Handel har även ställt frågor kring konsumtion och hållbarhet. Hela 70 procent av deltagarna uppger att hållbarhetsaspekten är viktig eller mycket viktig när de handlar varor. Bara 5 procent anger att hållbarhet inte är viktigt.

Fyra av tio respondenter tror att de kommer att konsumera mer miljövänligt det kommande året, medan tre av tio uppger att det inte kommer att konsumera på ett mer miljövänligt eller hållbart sätt.

De flesta konsumenterna (62 procent) uppger att närodlat är det som de främst förknippar med miljövänlig och hållbar konsumtion. Därefter kommer miljömärkning (52 procent), att inte handla för mycket (50 procent) och att köpa kvalitetsvaror (42 procent).

58 procent uppger att det största hindret för en hållbar konsumtion är höga priser, medan 32 procent tycker det är svårt att göra rätt val.

Om undersökningen

"Köpsuget" är gjord i augusti 2013 via webbenkät. Totalt har 1 230 svenskar, 18-80 år, deltagit.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.