Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Springtime siktar på snabb etablering i Indien

Publicerad: 26 Februari 2009, 12:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:31

Pr-byrån Springtime, som sedan tio år också finns i Kina, expanderar nu till Indien. Personal är rekryterad men kontoret återstår att etablera. "Det här är en helt annan kultursfär och vi ska lyssna med stora öron", säger Birgitta Ed, en av Springtimes grundare.


Birgitta Ed var ansvarig för Springtimes expansion till Kina för snart tio år sedan. Hon är kvar där än i dag, som chef för Springtimes kinesiska erbjudande. När Dagensmedia.se når henne i Peking på torsdagseftermiddagen svenska tid håller hon på att lägga barnen.

- Springtime startade som ett litet lokalt entreprenörsdrivet företag i Sverige. När våra konkurrenter valde att expandera nordisk och kanske till Storbritannien och USA, så valde vi Kina. Nu går vi vidare till Indien, säger Birgitta Ed.

Varför tog ni det beslutet?- De flesta företag klarar att navigera sig fram hjälpligt på egen hand i Storbritannien och USA. Det är andra förhållningssätt som gäller i Kina och Indien och om man verkligen vill hjälpa sina kunder så bör man finnas på de här tillväxtmarknaderna.

Vilka är de största skillnaderna mellan att göra affärer i Sverige och Indien?- Både Indien och Kina är helt andra kultursfärer, jämfört med västvärlden. I Kina har vi varit i tio år, vi kan den här marknaden. I Indien ska vi ta oss försiktigt fram och lyssna med stora öron och bygga upp vårt nätverk.

Hon säger att verksamheten i Kina har växt fram under tio år men att etableringen i Indien ska gå snabbare.

- Vi har rekryterat Gautam Bhattacharyya som närmast kommer från UD och tidigare var förste sekreterare på ambassaden i Delhi. Sedan ska vi också ha personal på Stockholmskontoret med Indien som särskild kompetens. Det är inte klart när vi etablerar vårt första kontor dock.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.