PR
Spinn växer med nya priser
Publicerad: 25 augusti 2014, 12:31
Pr-tävlingen Spinn rör om bland kategorierna.
Årets Word of mouth och Årets nyskapare försvinner och lämnar plats för fyra nya kategorier när pr-branschorganisationen Precis ändrar i sin årliga tävling Spinn.
Bland annat införs ett övergripande pris till Årets bästa kampanj – alla kategorier. Syftet är att öka allmänhetens intresse för pr-tävlingen.
– Spinn har länge känts som ett internt branschevent, men med ett bredare pris som pekar ut det bästa pr-arbetet som gjorts under året hoppas vi att det blir enklare att nå ut utanför ankdammen, säger Spinn-generalen Mårten Lundberg, byråchef på Hero Kommunikation och ledamot i Precis styrelse.
Dessutom införs de nya kategorierna Årets varumärkesbyggare, Årets Content Marketing och Årets Non-profit.
– Vi stökar om en hel del för att skildra den branschglidning som pågår mellan pr, reklam och webb, säger Mårten Lundberg.
I Årets non-profit från ideella organisationer och intresseorganisationer för första gången en egen kategori.
– Den typen av kampanjer har varit väldigt framgångsrika de senaste åren. Nu får de en egen kategori, men är fortfarande välkomna att tävla även i de andra kategorierna.
Årets Word of mouth försvinner eftersom den ansågs ha för många likheter med kategorin Årets sociala medier. Den kategorin byter samtidigt namn till Årets digitala kanaler som Mårten Lundberg tycker ger en bättre beskrivning av kategorin. Även kategorin Årets experential byter namn och heter numera Årets event.
Årets Spinn, den tolfte i ordningen, avgörs vid en gala den 20 november.
Spinns kategorier 2014
Årets Bästa PR-Kampanj
Beskrivning: Årets Bästa Kampanj ska flytta fram gränserna för kreativ PR och kommunikation samt visa branschens best practice. Kampanjen använder sig av, eller skapar, nya kanaler alternativt använder mer traditionella kanaler på ett innovativt sätt som kan komma att bli stilbildande under kommande år.
Årets Konsumentkampanj
Beskrivning: Årets konsumentkampanj ska genom PR i egna och icke-köpta kanaler ha marknadsfört ett varumärke, en produkt eller en tjänst mot konsumenter på ett kreativt, effektivt och relevant sätt.
Årets Business to Business
Beskrivning: Årets B2B-kampanj ska genom PR i egna och icke-köpta kanaler ha kommunicerat företagets/organisationens produkter eller tjänster till andra företag och organisationer på ett kreativt, effektivt och relevant sätt.
Årets Digitala Kampanj
Beskrivning: Årets Digitala Kampanj ska ha digitala kanaler som huvudmedia. Bidragen ska tillvarata kommunikationsmöjligheter inom sociala medier tekniskt och/eller innehållsmässigt samt uppvisa insikt och förståelse för det digitala landskapet beteendemönster.
Årets integrerade kampanj
Beskrivning: Årets integrerade kampanj ska effektivt ha använt en kombination av egna, köpta, och icke-köpta kanaler. Kampanjen ska utnyttja och tillvarata de olika kanalernas egenskaper och möjligheter på ett kreativt, effektivt och relevant sätt.
Årets massmediekampanj
Beskrivning: Årets massmediekampanj fokuserar på breda mediesegment i sin kanalstrategi. Kategorin lyfter kampanjer som lyckats göra kommunikationen allmängiltig och relevant genom att etablera närvaro på nyhetsplats och samhällsdebatt med stor publik.
Årets event marketing
Beskrivning: Årets event marketing belönar kampanjer som på ett smart och effektivt sätt skapat en arena där kunder, partners, media och andra påverkansgrupper fått möjlighet att möta ett företag, en organisation, en produkt, ett varumärke eller en idé genom ett skräddarsytt event.
Årets samhällsinformationskampanj
Beskrivning: Årets samhällsinformation belönar kampanjer som skapats på uppdrag från någon del av det offentliga Sverige, såsom kommun, landsting, ett statligt verk eller myndighet. Kampanjen ska på ett kreativt och effektivt sätt ökat kunskapen om en företeelse eller ändrat ett beteende bland svenskarna.
Årets rookie
Beskrivning: PRECIS styrelse utnämner årets nykomling i branschen och priset tilldelas en person. Kriterier för att bli "Årets rookie" är att personen har arbetat högst tre år som konsult inom marknads-PR och har spelat en betydande roll i idé- och strategiarbete eller i genomförandet av en viss kampanj.
Året Non-Profit
Beskrivning: Årets non-profit belönar kommunikation och kampanjer från intresse-, medlems- och branschorganisationer som på ett kreativt och effektivt sätt skapat resultat som ligger nära varumärket och verksamhetens kärna.
Årets Varumärkesbyggare
Beskrivning: Årets Varumärkesbyggare belönar långsiktigt kommunikationsarbete som stöttar varumärket under en lång tid och innefatta egna och förtjänta kanaler. Kommunikationen ska visa upp resultat och koncept som sträcker sig över flera år där varumärket har stärkts i förhållande till konkurrenter och egna målgrupper.
Årets content marketing
Beskrivning: Årets content marketing premierar kommunikation där företagets egna kanaler samt partners kanaler har använts på ett kreativt, nyskapande och effektivt sätt för att uppnå företagets kommunikations- och affärsmål.