Sodastream slår tillbaka mot Coca-Cola

Sodastream reagerar nu på Coca-Colas stämningshot och väljer att utlysa en flaskfri dag.

Dagensmedia.se har tidigare skrivit om den tvist som uppstod mellan Coca-Cola och Sodastream efter att den senare använt Coca-Colas burkar och flaskor i sin reklam.

I kampanjen, som Sodastream genomförde för att marknadsföra sig som ett mer miljövänligt alternativ, visade företaget upp en stor mängd tomburkar och glas i en bur för att illustrera den mängd flaskor som skulle kunna ersättas med en enda Sodastreamflaska.

Då Sodastream använde Coca-Colas flaskor och burkar reagerade Coca-Cola och kopplade in sina jurister.

– Ingen förutom Coca-Cola har rättigheter till användandet av våra produkter, vilket Sodastream gör i denna kampanj, sa Ann Lindfeldt, presschef på Coca-Cola.

Nu slår alltså Sodastream tillbaka och utlyser 16 juli till en flaskfri dag.

– Vi kommer inte låta oss tystas. Det är viktigt att människor får reda på de skador som orsakas av avfallet från plastflaskor. Vi vill visa människor runt om i världen vad Coca-Cola inte vill att de ska se, säger Daniel Birnbaum, vd på Sodastream, i ett pressmeddelande.

Sodastream kommer dessutom fortsätta med den kampanj som hotas av en stämning från Coca-Cola. I samband med den flaskfria dagen på måndag kommer buren med tomflaskor åter att sättas i upp i Stockholm.

Publicerad 2012-07-13 05.42Uppdaterad 2015-12-06 14.16

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: