Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Sodastream slår tillbaka mot Coca-Cola

Sodastream reagerar nu på Coca-Colas stämningshot och väljer att utlysa en flaskfri dag.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 13 Juli 2012, 05:42
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:16

Ämnen i artikeln:

SodastreamCoca-Cola

Dagensmedia.se har tidigare skrivit om den tvist som uppstod mellan Coca-Cola och Sodastream efter att den senare använt Coca-Colas burkar och flaskor i sin reklam.

I kampanjen, som Sodastream genomförde för att marknadsföra sig som ett mer miljövänligt alternativ, visade företaget upp en stor mängd tomburkar och glas i en bur för att illustrera den mängd flaskor som skulle kunna ersättas med en enda Sodastreamflaska.

Då Sodastream använde Coca-Colas flaskor och burkar reagerade Coca-Cola och kopplade in sina jurister.

– Ingen förutom Coca-Cola har rättigheter till användandet av våra produkter, vilket Sodastream gör i denna kampanj, sa Ann Lindfeldt, presschef på Coca-Cola.

Nu slår alltså Sodastream tillbaka och utlyser 16 juli till en flaskfri dag.

– Vi kommer inte låta oss tystas. Det är viktigt att människor får reda på de skador som orsakas av avfallet från plastflaskor. Vi vill visa människor runt om i världen vad Coca-Cola inte vill att de ska se, säger Daniel Birnbaum, vd på Sodastream, i ett pressmeddelande.

Sodastream kommer dessutom fortsätta med den kampanj som hotas av en stämning från Coca-Cola. I samband med den flaskfria dagen på måndag kommer buren med tomflaskor åter att sättas i upp i Stockholm.

Ämnen i artikeln:

SodastreamCoca-Cola

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.