Sodastream i storbråk med Coca-Cola

Coca-Cola kopplar in jurister efter att Sodastream använt deras burkar och flaskor i sin reklam. Sodastream går till rasande mottattack.

Sodastream profilerar sig som det miljövänliga alternativet på dryckesmarknaden. I en kampanjaktivitet, som genomfördes i Kungsträdgården i våras, samlades ett stort antal tomburkar, däribland Coca-Colas, i en bur. Budskapet – burkar och flaskor som skulle ha kunnat ersättas med bara en flaska från Sodastream.

Coca-Cola rasar nu mot att deras burkar och tomglas figurerade i kampanjen och, enligt Sodastream, har företaget nu kopplat in sina jurister i ärendet.

– Ingen förutom Coca-Cola har rättigheter till användandet av våra produkter, vilket Sodastream gör i denna kampanj, säger Ann Lindfeldt, presschef på Coca-Cola.

Sodastream har svårt att förstå läskjättens agerande:

– Om Coca-Cola säger att de verkligen äger alla sina burkar, måste de ju också ansvara för att städa upp dem, säger Daniel Dembovski, VP Marketing, Nordics till dagensmedia.se

- Detta är vansinne. Istället för att tacka oss för att vi plockar upp deras skräp får vi ett hotbrev från deras jurist, säger Daniel Birnbaum, vd på Sodastream.

Coca-Cola vill inte ge några ytterligare kommentarer i ärendet innan det har satt sig in i ärendet.

Elin Andersson

Publicerad 2012-06-20 12.06Uppdaterad 2015-12-06 14.18

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: