Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Sociala medier är en utmaning"

Publicerad: 6 Juli 2012, 10:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:16

Moderaternas chefsstrateg Per Schlingmann berättar om sin syn på sociala mediers allt starkare ställning i nyhetesflödet.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenModeraternaPolitikerveckan

Moderaternas chefsstrateg Per Schlingmann pratade i dag under Hill+Knowltons och Retorikiska seminarium om kriskommunikation och kom snabbt in på ämnet sociala medier och hur dessa påverkar den politiska kommunikationen.

- Traditionella medier har en avgörande roll, men allt fler får sina nyheter från andra ställen och det är en jätteutmaning för oss. Vi blir också allt mer överexponerade och det ställer stora krav, nu får man säga upp med vad man säger i en korvkö, sade Per Schlingmann under seminariet.

Samtidigt som han pratade om hur viktigt det är att använda sig av de sociala medierna poängterade han också att det är viktigt att tänka på att de som syns och hörs i sociala medier inte nödvändigtvis är representativa för de man vill nå.

- Man har tappat kontrollen. Det finna nya budskapsbärare, och bloggare är i dag en del i vår kampanj, vilket gör det viktigt att inspirera och engagera. Samtidigt är en otroligt viktig del av arbetet att verkligen förstå vad människor tänkter och det återspeglas inte helt på Facebook och Twitter.

Samtidigt berättade Per Schlingmann att det som händer i sociala medier allt mer återanvänds och avspeglas i de traditionella medierna.

- Media tittar inte längre på exempelvis politiska debatter, utan på vad som sägs om poltiska debatter i sociala medier som Twitter.

Hur påverkar sociala medier er kriskommunikation?

- Sociala medier innebär nya utmaningar. De erbjuder en ny kanal brevid medierna, så det är lättare att nå ut till de egna, men också svårt att kontrollera budskapet.

Du pratade om en överexponering, hur hanterar ni det?

- Nyheterna är starkare och lever mycket kortare, men det får vi hantera som vi gör med all annan kommunikation.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.