Snöbrist skapar marknadsföringskris för Kiruna

2011-11-22 09:28 Elin Hanspers  

På fredag anländer en grupp av tyska resesäljare till Kiruna. Tanken är att de ska uppleva staden i vinterskrud och sälja fler resor. Men den milda hösten och snöbristen skapar problem.

Dagensmedia.se. har tidigare skrivit om det projekt som ska locka fler turister till Sverige. Det är den tyska researrangören Dertour som skickar ungefär 600 resesäljare och journalister till Kiruna och Göteborg på sin årliga "Dertour Academy", något som VisitSweden tror kan öka beläggningen från researrangören med 25 procent.

Nu skapar dock det milda vädret problem. Enligt Norrländska Socialdemokraten gör snöbristen att många av aktiviteterna i Kiruna måste planeras om eller ställas in.

– Vi hade krismöte förra veckan där vi började styra om i programmet. Vi har fått ändra ganska mycket, säger Cornelia Lohf, projektledare, till NSD.

Bland annat så kommer Icehotel ha ett begränsat antal rum, vilket innebär att många av besökarna behöver bo på vanliga hotell. Snöskovandringen och skidåkningen, som förut låg på programmet, är nu helt strukna.

– Det känns lite tråkigt att vi inte kan visa upp vinterstaden och det blir svårt att förklara för alla deltagarna att det inte blir som det var tänkt, säger Cornelia Lohf.

Elin Hanspers

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt