Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Snöbrist skapar marknadsföringskris för Kiruna

Publicerad: 22 november 2011, 08:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

På fredag anländer en grupp av tyska resesäljare till Kiruna. Tanken är att de ska uppleva staden i vinterskrud och sälja fler resor. Men den milda hösten och snöbristen skapar problem.


Dagensmedia.se. har tidigare skrivit om det projekt som ska locka fler turister till Sverige. Det är den tyska researrangören Dertour som skickar ungefär 600 resesäljare och journalister till Kiruna och Göteborg på sin årliga "Dertour Academy", något som VisitSweden tror kan öka beläggningen från researrangören med 25 procent.

Nu skapar dock det milda vädret problem. Enligt Norrländska Socialdemokraten gör snöbristen att många av aktiviteterna i Kiruna måste planeras om eller ställas in.

– Vi hade krismöte förra veckan där vi började styra om i programmet. Vi har fått ändra ganska mycket, säger Cornelia Lohf, projektledare, till NSD.

Bland annat så kommer Icehotel ha ett begränsat antal rum, vilket innebär att många av besökarna behöver bo på vanliga hotell. Snöskovandringen och skidåkningen, som förut låg på programmet, är nu helt strukna.

– Det känns lite tråkigt att vi inte kan visa upp vinterstaden och det blir svårt att förklara för alla deltagarna att det inte blir som det var tänkt, säger Cornelia Lohf.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.