Smarteyes stämmer Synsam

Cirkusen i optikerbranschen fortsätter. Nu stämmer Smarteyes konkurrenten Synsam för vilseledande marknadsföring.

Som dagensmedia.se berättade i mars bröt ett storbråk ut mellan konkurrenterna Smarteyes och Lensway.

Nu har ett nytt bråk startat mellan två optikerkedjor. Det är Smarteyes som stämmer Synsam för vilseledande marknadsföring.

Enligt Smarteyes använder Synsam en kundundersökning från Testfakta för att kuna skapa lockpriser.

– De finansierar ett test för en produkt för att sedan använda resultatet i sin marknadsföring av andra produkter än de som testades. Precis så har de gjort i många år nu – vilket är oacceptabelt, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes i ett pressmeddelande.

När dagensmedia.se når Synsams vd Joakim Forsell är han utomlands och vill inte ge någon kommentar utan hänvisar till marknadschefen Lena Dominique-Nilsson.

Men Lena Dominique-Nilsson är på semester och anställda på Synsam hänvisar istället till Henrik Persson, vice vd på Synsam.

– Vi har haft en del ordväxling med Smarteyes under veckan. Det är den enda kommentaren jag vill ge, säger Henrik Persson.

Dante Thomsen

Publicerad 2011-04-07 06.43Uppdaterad 2015-12-06 15.14

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: