Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

"Sluta kalla svensk reklamindustri för ett under"

Publicerad: 3 Juli 2012, 13:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

De kreativa näringarna som film- och tv-produktion är Sveriges nya tillväxtindustri – men för att bli det måste de först industrialiseras. Det säger reklamgurun Sven-Olof Bodenfors och den tidigare näringsministern Björn Rosengren.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Robert Aschberg och Malou von Sivers var bara två av flera tunga tv-profiler som var på plats när branschorganisationen Film- och TV-producenterna anordnade seminariet ”Den nya tillväxtindustrin” på Hans Café i Visby.

Kuggfrågan var hur branschen ska kunna växa och bli dubbelt så stor – något som både kräver innovation, tillväxt och riskkapital. När dagensmedia.se träffade Björn Rosengren, tidigare näringsminister (S) och ordförande för Film och TV-producenterna, efteråt var han nöjd med seminariet.

– Det blev en väldigt spännande diskussion där vi på ett klart och tydligt sätt har redovisat att man måste börja se den här branschen som en industri. För att göra det måste vi ha samma processer som när man startar ett nytt bolag. Det här är nödvändigt för att det ska kunna växa fram nya begåvningar, säger han till dagensmedia.se.

Med i panelen var även flera branschprofiler som Karin Stjärne, vd för Nordisk Film, samt Sven-Olof Bodenfors, ordförande för det statliga Rådet för kreativa näringar, grundare av Forsman & Bodenfors och hyllad som en reklamens nestor. Sven-Olof Bodenfors själv stod också för en av de mer kontroversiella åsikterna i panelen.

– Vi har inget reklamunder i Sverige. Jag är otroligt kritisk mot att alla kreativa och kulturella områden som mode, mat, musik, reklam och film alltid beskrivs som ett under. Det är hög tid att avliva den här fenomeniseringen av branschen, sa han och fortsatte:

– Det är bevisligen så att vi har otroligt starka och kreativa människor i Sverige. I New York skriker byråerna efter svenska kreatörer. Det bygger en bra bild av Sverige men det betyder inte nödvändigtvis att vi tar hem de intäktspotentialer som finns. Jämför med den vanliga industrin, jag tror inte att vi pratade om kullagerundret eller skiftnyckelundret när det begav sig.

Samtidigt liknades Sverige vid en snygg tjej på dansgolvet och att vi måste passa oss så att inte en annan tjej helt plötsligt blir festens snyggaste. En liknelse som Sven-Olof Bodenfors gillade.

– Visst är vi ett kreativt under, men det jag försöker förtydliga är att det här inte på något sätt är ett undantag för det är det inte. Det är en core business som vi ska leva av och då måste vi ha en innovations- och kapitaltillväxt. Sedan är det klart att det är gött att vara den där goa tjejen som alla vill dansa med.

Trots det väckte uttalandet om det svenska reklamundret flera reaktioner. När dagensmedia.se träffade Sven-Olof Bodenfors utvecklade han sitt resonemang.

– Det jag menade är att vi ska se upp med att kalla saker som ligger inom de kreativa industrierna för underverk eller fenomen. Gör vi det marginaliserar vi 10-20 branscher som på något sätt måste växa upp och bli en stomme i en allt mer globaliserad och internationell tillväxtekonomi där flera av våra basnäringar blir mindre, säger han till dagensmedia.se.

Han är också övertygad om att de kreativa näringarna kommer bli allt viktigare för Sveriges framtid.

– Det finns ingen motsättning mellan gamla tillverkningsindustrier och den här nya industrin, som dock kommer att kunna ge Sverige mycket – om man satsar rätt. För oss som jobbar med att föreslå hur vi kan skapa utveckling i den kulturella och kreativa näringen blir det otroligt viktigt att vi befinner oss i mitten av näringskedjan, säger han och fortsätter:

– Den kreativa näringen är ett nytt stål, en extremt stark legering som vi ska leva av i framtiden. För femtio år sedan var reklamindustrin ganska mycket sedd över axeln. I dag ser man kanske i större utsträckning att reklamen som en industri är en enorm möjliggörare för tillväxt i en mängd olika branscher.

Han får medhåll av Björn Rosengren:

– Film är kultur men det innebär inte att det inte kan vara industriellt. Alla verksamheter som lyckas bygger på att man har strukturer kopplat till kreativiteten. Vad vi behöver göra nu är att bygga bättre strukturer kring den kreativa näringen.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

AlmedalenPolitikerveckan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev