Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Skönhetsklinikens pr-offensiv – erbjuder bloggare gratis behandling

Publicerad: 27 Mars 2012, 04:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

"Skönhetskliniken" Adam & Eva i Stockholm har byggt mycket av sitt varumärke med hjälp av bloggare – som erbjuds gratis behandlingar. Nu får kliniken hård kritik för sin marknadsföring.


Alexandra "Kissie" Nilsson, som driver en av Sveriges största bloggar, är bara ett exempel på en bloggare som skriver positivt om Adam & Eva Kliniken.

Nu går kliniken ut i ännu en pr-offensiv. I ett mejl som skickats till bloggare erbjuder kliniken en gratis "filler"-behandling, som innebär att man sprutar in medel i ansiktet som bland annat ska ge fylligare läppar och ta bort ålderstecken.

Samtidigt har Adam & Eva Kliniken varit föremål för granskning i såväl Kalla Fakta som Uppdrag Granskning. Bland annat för att klinikens vd Natali Strandman, som själv utför ingrepp, saknar utbildning.

Anna Bäsén, medicinreporter på Expressen och författare till boken "Allt du behöver veta om skönhetsingrepp", är mycket kritisk, både till kampanjen och till kliniken som också gör botox-behandlingar utan utbildning.

– Injektionsbehandlingar är väldigt riskabelt för konsumenten men ändå får vem som helst sätta sprutan i ansiktet på dig. Botox är inte saltvatten direkt, utan det är ett av de starkaste nervgiften vi känner till. Det injicerar Natali i folk helt utan utbildning, säger hon till dagensmedia.se.

Vad tycker du om att de marknadsför sig genom unga bloggare?

– Jag tycker att det är hemskt. Det är unga människor som blir lurade och till skillnad från oss äldre tanter som egentligen behöver de här behandlingarna har de mindre koll på vad som kan hända, säger hon och fortsätter:

– Unga människor har inte samma resurser att vara kritiska. De är opålästa konsumenter som är mumma för de som vill tjäna snabba pengar.

Att erbjuda bloggare gratisbehandlingar är en uttänkt strategi, menar Anna Bäsén.

– Hon gör det här för att bloggarna har många läsare. Hon vill ha kunder och vet att bloggarna är förebilder för sina läsare.

Biverkningarna från en botox-behandling kan leda till allt från allergiska reaktioner till hängande ögonlock och infektioner.

– I USA har man till och med haft rapporter om dödsfall. Botox är ett biologiskt stridsmedel, även om det i skönhetsbehandlingar ges i en mycket lägre dos. Det är ett extremt potent preparat och gör du fel kan du ha ihjäl folk, säger Anna Bäsén.

För en botox-behandling kan man få betala allt från 2 000-6 000 kronor och det är alltså det som bloggarna erbjuds för att skriva om ingreppet.

– Natali Strandman är som hon är och så här ser branschen ut. Men man kan ju fundera på om det här kan vara ett mutbrott. Det kostar som sagt flera tusenlappar och jag lär ju aldrig tro att bloggarna skattar på det här.

Dagensmedia.se har sökt Natali Strandman.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.