Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Sju av tio företag har män som talespersoner

Publicerad: 13 November 2014, 05:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

70 procent av de som företräder svenska företag i nyheter och pressmeddelanden är män.


En undersökning som tagits fram av Cision och Rättviseförmedlingen visar att könsfördelningen i vilka som uttalar sig i pressmeddelanden och företagsnyheter är skev.

Genom att mäta uttalanden mellan åren 2009 och 2014 i Cisions egna mediedatabas kom man fram till att det i så mycket som 70 procent av fallen var män som uttalade sig.

Inom till exempel sport-, ekonomibranscherna var siffrorna ännu högre, 95-respektive 71 procent.

– Syftet är att göra en nollsummemätning och lyfta fram möjligheterna. Vi vill inte peka finger utan helt enkelt säga: Så här ser det ut, vill vi att det ska vara så? säger Alexander Mason, Cisions Skandinaviske kommersiellchef till Dagens Media.

Bakgrunden till samarbetet mellan Cision och Rättviseföremedlingen startade i Cisions vilja att förbättra könsfördelningen på sina egna seminarier och utbildningar. Något som Alexander Mason menar har lett till en win-win situation.

– Vår affär är att hjälpa kommunikatörer att nå fram på rätt sätt. Genom att få andra perspektiv och vinklar finns en möjlighet till större genomslag. Alla vinner på det, både journalister, kommunikatörer och Sverige som speglas mer rättvist, säger han.

Från Rättviseförmedlingen sida är undersökningen ett led i en större satsning. Organisationen har precis tilldelats ett treårigt stöd som ska användas för att utveckla ett räkneverktyg där företagen själva kan undersöka vilka de ger medieplats till.

– Vi vill hjälpa dem med att spegla Sverige så som de ser ut. Det första steget är att skapa en mätbarhet, det andra är att sätta ett mål. Ett sådant verktyg kommer att vara en tillgång, säger Rättviseförmedlinges ordförande Seher Yilmaz till Dagens Media.

Enligt Cisions och Rättviseförmedlingens undersökning kan det med dagens förändringstakt dröja 50 år innan män och kvinnor får uttala sig lika mycket för företag.

Uttalanden per bransch

Sämst fördelning män/kvinnor

Tillverkning & Industri - 97/3 %

Fastigheter - 96/4 %

Sport - 95/5 %

Bäst fördelning män/kvinnor

Jordbruk - 50/50 %

Politik - 56/44 %

Media & kommunikation 58/42 %

Kultur & Nöje -58/42 %

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.