Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Showtics vd lämnar koncernen

Publicerad: 30 Mars 2015, 10:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Fredrik Toreskog har varit med och gjort biljettförsäljningen mer digitaliserad. Nu slutar han som vd på Showtic och utesluter inte en comeback till reklambranschen.


Under fyra år har Fredrik Toreskog varit vd på biljettföretaget Showtic och kommersiell chef på upplevelsekoncernen 2E Group. Nu väljer han att sluta.

– Efter fyra år känner jag att jag har åstadkommit stora positiva förändringar genomgående för koncernen. Förra året dubblerade vi koncernens rörelseresultat och fick upp Showtic till en nivå där vi är en ordentlig utmanare till större biljettaktörer. Nu är jag klar med uppdraget och det är dags för nya krafter, säger Fredrik Toreskog till Dagens Media, och fortsätter:

– Jag har valt att lämna koncernen utan att ha något klart, men det är kul att känna att telefonen ringer så fort man nämner att man har sagt upp sig.

Tidigare har Fredrik Toreskog arbetat på Goss reklambyrå i Göteborg. Han utesluter inte att en comeback till reklambranschen kan vara aktuellt.

– Jag har jobbat under många år på Goss reklambyrå och för dialog med en del byråer här i Göteborg. Sedan finns det andra delar inom upplevelseindustrin som jag pratar med. Att vara duktig på digitalisering och att genomgående se hur företag och organisationer kan hamna rätt i det nya medielandskapet är spännande för både reklam, media och upplevelseindustrin i stort, säger han och fortsätter:

– När jag pratar med reklam- och mediebranschen så tittar dem på min erfarenhet som strategisk projektledare inom reklamindustrin. Gällande en digitalisering så är det kanske inte reklam- och mediebranschen som efterfrågar det utan snarare andra företag.

Under sin tid på Showtic har Fredrik Toreskog främst arbetat för att digitalisera biljettbranschen, som enligt Fredrik Toreskog tidigare har varit väldigt analog.

– Biljettbranschen har genomgått enorma förändringar på en kort tid. Min roll har i hög grad varit att digitalisera en analog verksamhet och det tror jag att många fler företag är intresserade av, säger han.

Fredrik Toreskog vill inte berätta om vilka företag och byråer han för en dialog med, men han säger till Dagens Media att det inte heller är uteslutet att han startar en konsultverksamhet.

– Jag har arbetat och varit anställd under många år, så det är klart att en egen verksamhet absolut är ett alternativ. Det finns något spännande i det här med att reklam handlar allt mer om att underhålla och interagera.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.