Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Shell: "Olyckligt att Arkelsten hamnat i skottgluggen"

Publicerad: 29 Oktober 2010, 12:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

För dagensmedia.se berättar Shells informationschef Martin von Arronet om sin syn på drevet, framtiden med Prime PR och bolagets syfte med Shell Eco Marathon.


Ämnen i artikeln:

ShellPrimeModeraternaAlliansenPR

Martin von Arronet, Informationschef på AB Svenska Shell, har under de senaste dagarna kunnat följa drevet mot Moderaternas Sofia Arkelsten.

Ett drev som har sin grund i att partisekreteraren deltagit på Shells ”bjudresa” till Shell Eco Marathon i Sydfrankrike under 2008.

Han välkomnar en offentlig debatt om eventet och politikers roll i sådana arrangemang.

– Men det olyckligt att Sofia Arkelsten har hamnat i skottgluggen. Hon har varit öppen med sitt deltagande från början, säger Martin von Arronet.

Sofia Arkelsten har själv skrivit om sitt deltagande i sin blogg.

Enligt Svd.se har hon efter resan skrivit om bolaget 13 gånger och lyft fram oljejätten som ett gott exempel i riksdagen.

Som dagensmedia.se tidigare har berättat har Prime PR hjälpt till med att "nå ut till nyckelpersoner” för Shell Eco-marathon.

Martin von Arronet vill inte närmare gå in på vad Prime PR konkret har gjort.

– Vi arbetar med Prime i samband med frågor som rör public affairs. Jag vill inte gå in exakt på vad de gör. Jag tycker inta att vi behöver redovisa det i detalj.

Har Prime värvat politiker till resan?

– Jag vill inte kommentera deras uppdrag i detalj.

Samma dag som Expressens avslöjande gick Shell ut med att raffinaderi- och försäljningsverksamhet i Finland och Sverige säljs till det finska bolaget Keele Oy.

Hur påverkar det samarbetet med Prime PR?

– Det kan jag inte svara på förutom att det inte är en diskussion som vi har fört. Prime har kundrelation med Shell Sverige. 

Martin von Arronet tycker inte att medierna har tagit sig tid att beskriva vad Shell Eco Marathon egentligen är.

Tävlingen, som Shell genomfört i 27 år, går ut på att studenter från universitet och högskolor ska konstruera ett fordon som kan ta sig så långt som möjligt på en liter bensin, eller motsvarande energimängd från en annan energikälla.

Att tävlingen hålls i södra Frankrike beror på gynnsamma väderförhållanden.

Förutom själva tävlingen hålls omfattande rundabordssamtal, med ett hundratal inbjudna politiker och andra intressenter.

Innehållet i samtalen ligger till grund för en pamflett som skickas till EU-kommissionen

Att Shell faktiskt bjuder på boende och resa beror enligt Martin von Arronet på ”logistiska skäl”.

– Man kan inte sätta hoppet till att var och en finner sin egen resa till ett resmål med en liten flygplats. 

Vad är syftet med arrangemanget?

– Vi gör detta för adressera frågan om hur vi hushåller med den energi som finns och hoppas kunna lyfta frågan om man kan transportera sig på annorlunda sätt än vad vi gör i dag.

– Morgondagens bilkonstruktörer finns på universiteten i dag och förhoppningsvis kan vi inspirera dem och så ett frö till morgondagens sätt att använda energi på mer effektiva sätt.

Och vad tjänar Shells varumärke på denna jättesatsning?

– Naturligtvis vill vi föra fram Shell i detta sammanhang. Vi visar att Shell tar ett samhällsansvar där vi bidrar till att få unga att tänka i nya banor.

Vad tjänar svenska Shell pengar på?

– Shells svenska verksamhet sysslar med produktion av drivmedel och försäljning. Till vårt raffinaderi kommer råolja, ut kommer produkterna som vi säljer till den svenska marknaden.

Förstår du om Shell Eco Marathon ses som greenwashing?

– Var och en får tolka som man vill, men det går inte att bestrida det faktum att 3 000 studenter deltar i 200 lag. Jag tror inte att de lägger sin tid och sitt engagemang för att det finns en Shell-logga i hörnet.

Får publicititen någon inverkan på nästa års arrangemang?

– Nej. Det är inte svenska Shell som sköter detta utan Shell Europa.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev