Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

SEQR:s utskällda nakenreklam frias

Publicerad: 24 April 2013, 14:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Mobila plånbokstjänsten SEQR:s annonser har anmälts mest av all reklam i Sverige. Nu frias nakenreklamen av RON, kan Dagens Media berätta.


I slutet av mars kunde Dagens Media berätta att mobiltjänsten SEQR:s lanseringskampanj fick flest anmälningar till Reklamombudsmannen (RO) under förra året.

I kampanjen poserade företagets medarbetare nakna med texten "Det enda jag behöver är min mobil".

Även om också män poserade i reklamerna så var det enbart annonserna med kvinnor som anmäldes, och bedömdes.

Nu står det klart att annonserna frias av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).

RON skriver även i beslutet:

" Nämnden finner att modellerna i annonserna visserligen är nakna, men att de visas i en helt neutral miljö och i poser som inte kan sägas vara sexuella".

– Det var vad vi trodde hela tiden. Vi talade för vår produkt, och det var inte sexistiskt, säger Olivera Andersson, kommunikationschef på Seamless som ligger bakom SEQR, till Dagens Media.

Olivera Andersson – som själv var naken i reklamen – tycker att den friande "domen" var väntad.

– Det var ju så löjligt hela skiten, säger hon.

LÄS OCKSÅ I DM DIGITAL:

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.