Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Schyman gästspelar hos Ica-Stig

Publicerad: 25 Maj 2010, 05:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Gudrun Schyman, partiledare för Feministiskt Initiativ, spelar sig själv i Icas reklamsåpa.


Ämnen i artikeln:

KingGudrun SchymanICA

I det senaste avsnittet av reklamsåpan får Ulf i uppdrag att hitta på ett ”reklamjippo” inför mors dag. Ulf glider bort i tankarna och ser ”lilla mamma” på en rosenbädd, spelande cello i motljus med mera tills han väcks ur sitt dagdrömmeri av Gudrun Schyman. 

Hon säger:

”Ulf, hur tänker du egentligen? Det där är bara en massa könsstereotyper. Mammor är väl som folk är mest.”

Att medverka i reklamfilm bortom den politiska arenan är en relativt oprövad kanal. En kanal som Gudrun Schyman inte hade några betänkligheter att prova.

– Jag fick frågan och tyckte det var ett roligt uppslag. Jag gör ju inte reklam för någon produkt utan är ju med som mig själv i egenskap av feminist, säger hon till Dagensmedia.se.

Tidigare i år medverkar Gudrun Schyman också i TV4:s Let’s Dance, vilket föranledde debatt men att synas på arenor bortanför de politiskt traditionella är en medveten strategi för Gudrun Schyman.

– Jag tror att många människor uppskattar det. Politiken har en tendens att bli väldigt stereotyp, man ska vara en pratmaskin och det ska vara en viss inramning, men en politiker ska också kunna vara människa. Jag blir inte mindre trovärdig i en debatt om svensk trupp i Afghanistan på lördag, bara för att jag dansat på en fredag, säger Gudrun Schyman.

Se filmen här.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

KingGudrun SchymanICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.