Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

SAS-chefen: Jag kom på idén efter ett bråk med min pojkvän

Publicerad: 27 April 2011, 12:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

SAS uppmärksammade kampanj "Love is in the air" är en av de nominerade i Stora pr-priset. Anders Lindström, pr-chef på SAS berättar om tävlingen där 300 gaypar deltog. "Jag kom på idén efter ett bråk med min pojkvän", säger han.


Ämnen i artikeln:

Stora pr-prisetSAS

Anders Lindström är hjärnan bakom kampanjen, som gick ut på att samkönade par tävlade om att vara först med att gifta sig ombord på ett av SAS flygplan.

Han berättar att idén föddes när han var ute och promenerade av sig efter ett bråk med sin pojkvän.

– Jag såg alla skyltar inför Victoria och Daniels bröllop. Just då slog det mig att vi skulle ha det första gaybröllopet i luften, säger Anders Lindström och fortsätter:

– Det kändes som en perfekt timing eftersom samkönade äktenskap var en så stor debatt över hela världen förra året.

Totalt tävlade 300 par i kampanjen som togs fram inhouse. Att ta in en extern byrå var aldrig aktuellt.

– När jag kom till SAS var mitt jobb att säga upp våra pr-byråer och det har fungerat väldigt bra för oss.

Vilka fördelar respektive nackdelar ser du med att jobba inhouse?

– Den stora fördelen är att man alltid vet vad som pågår och att man har tillgång till alla höga chefer. Nackdelen är ju att vi antagligen har den minsta pr-avdelningen av de stora flygbolagen.

Hade du väntat dig att kampanjen skulle få ett så stort genomslag?

– Absolut inte. Vi tyckte att vi hade en briljant idé som låg i tiden, men man får inte glömma bort att det finns många konservativa människor i världen. Intressant att se var effekten av att integrera pr och sociala media. Det gav verkligen dubbel effekt.

Övriga nomineringar i Stora pr-priset är Rättviseförmedlingen, Fyllefiltret, Telgemodellen och How hetero.

Mats Georgsson är juryordförande:

– Samtliga nominerade har haft ett större tänk. Det är inte bara enstaka insatser utan uppdragen är både omfattande i tid och ambition, säger han och fortsätter:

– Juryn var väldigt samstämmiga i vilka bidrag vi ville lyfta och det känns kul. Det vi har betonat är att uppdragen måste vara bra rakt igenom och att samtliga bidrag ska bedömas seriöst. Det säger alla att de gör, men i praktiken är det inte så.

Stora pr-priset går av stapeln den 15 maj och anordnas av Svenska pr-företagen i samarbete med Dagens Media och Mynewsdesk.

De nominerade i Stora pr-priset

Love is in the air, SAS, inhouseRättviseförmedlingenTelgemodellen, Telge AB, inhouseHow hetero, Stockholm Pride, Åkestam HolstFyllefiltret, IQ, Deportivo

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Stora pr-prisetSAS

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev