Säljrekord för Volkswagen – trots utsläppsskandalen

I september briserade fuskskandalen kring Volkswagen med full kraft. Trots det blev 2015 ett rekordår. "Uppenbarligen har inte försäljningen påverkats", säger informationschefen Marcus Thomasfolk.

Personbilsmarknaden som helhet satte rekord under 2015, med 345 000 nyregistreringar enligt branschorganisationen Bil Swedens statistik.

Även skandalomsusade Volkswagen lämnar ett rekordår bakom sig, sett till antalet bilar som nyregistrerats.

Den stora utsläppsskandalen exploderade i medierna i september, och har sedan dess rullat på med nya avslöjanden om fusk.

Volkswagen erkände tidigt att man installerat mjukvara som mörkade hur stora utsläppen från bilarna är.

I Sverige genomförde Volkswagen en rekordkort förlåt-kampanj, som bara varade en dag. Den undantagen har Volkswagen dundrat på med reklam i stort sett som om inget hade hänt på den svenska marknaden.

Något som tycks ha fungerat. I alla fall sett till antalet nyregistrerade bilar i Sverige.

Enligt Bil Swedens statistik, där siffrorna för december månad än så länge är preliminära, ökade Volkswagen med 15,5 procent under 2015 jämfört med 2014.

Försäljningsökningen är utspridd över hela året.

Volkswagen Sverige jublar åt siffrorna i och konstaterar att 2015 blev det ”bästa försäljningsåret någonsin” för Volkswagen i Sverige.

Ökningen förklaras delvis av att totalmarknaden ökar kraftigt. Men Volkswagen har – den massiva negativa publiciteten till trots – även ökat sin marknadsandel från 14,8 procent 2014 till 15 procent 2015.

– Vi är ödmjuka inför det faktum att kunderna trots det som har hänt uppskattar våra produkter och har ett intresse för dem, säger Marcus Thomasfolk till Dagens Media.

Han framhåller att de bilmodeller som nu marknadsförs inte omfattas av de åtgärder som Volkswagen tvingats till efter den stora utsläppsskandalen.

Bil Swedens siffror över nybilsregistreringar kan ha en viss eftersläpning och speglar införsäljningen till återförsäljare snarare än försäljning ut till kund.

Dagens Media har gått igenom statistiken månad för månad. Ingen minskning syns efter skandalen i september. Tvärtom är november och december, tillsammans med juli, de månader då registreringarna ökade mest jämfört med föregående år.

– Vi mäter dagligen orderingången och även där har det varit stabilt. Vi tror att nybilsregistreringarna kommer att fortsätta att se bra ut i början av nästa år, säger Marcus Thomasfolk.

Volkswagen jobbar med reklambyrån DDB. Volkswagens pr-byrå JKL har agerat rådgivare under höstens turbulens.

Beslutet att inte ändra marknadsföringen, utan att fortsätta göra traditionella säljfrämjande kampanjer, förklarar Marcus Thomasfolk med att Volkswagen följt sin tidigare fastlagda plan som styrs av modellanseringarna i Sverige.

– Vi har haft en plan att lansera ett antal viktiga bilmodeller, främst laddhybriden GTE och Passat Alltrack. Vi har följt vår plan, säger han.

Störst marknadsandel i Sverige har dock Volvo. Bilmärket, som gjort mycket uppmärksammad reklam under de senaste åren, ökade från 20,2 procent 2014 till 20,6 procent 2015.

Erik Wisterberg

Publicerad 2016-01-04 10.37Uppdaterad 2016-01-04 10.47

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: