Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Sålde snus med kläder – döms av Marknadsdomstolen

Snusjätten Swedish Match måste sluta sälja kläder, skateboards och skidutrustning med snusloggor i butiken i Stockholm, annars väntar miljonvite.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se


Publicerad: 17 December 2014, 09:17
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:19

I sin butik på kungsgatan i Stockholm har Swedish Match sålt huvtröjor, skateboards, mobilskal och skidutrustning med loggor och slogans från snusmärken som Nick & Johnny och General. En försäljning som inte är förenlig med tobakslagen, slår Marknadsdomstolen fast i en färsk dom.

Enligt lagen får man endast marknadsföra tobaksvaror för försäljning, inte använda varukännetecken på övriga produkter.

Snusjätten förbjuds även att använda uttryck som "New fresh white" på reklamskyltar och myntmattor eftersom detta inte är en saklig information om snuset.

Fallet har drivits av Konsumentombudsmannen (KO) efter anmälningar från tillsynsmän. I anmälan hävdar KO även att Swedish Match har brutit mot tobakslagens regler om måttfullhet genom att ta ut svängarna i marknadsföringen, till exempel när man har placerat snusdosor på isbitar framför gröna växter i butiken.

Enligt KO strider Swedish Matchs kommunikation mot: " såväl tobakslagens reklamförbud som mot Konsumentverkets allmänna råd om att marknadsföring av tobaksvara endast ska återge relevanta fakta om varan och dess egenskaper, presenterade i saklig form."

Swedish Match har å sin sida hävdat att man har varit nogranna i utformningen av marknadsföringen och iaktagit måttfullhet både vad gäller försäljningen av kläder samt i placeringen av snusdosorna. Att varorna endast sålts under kontrollerade former i butiken på Kungsgatan bör också tas i beaktande anser Swedish Match.

Marknadsdomstolen väljer dock i att gå på KO:s linje. I Domslutet förbjuds Swedish Match att använda formuleringeringar så som ”New Fresh White”, att placera snuset på försäljningsstället på det sätt som skett, samt att upphöra med varukännetecken för snus på kläder, skateboards, mobilsskal och skidutrustning.

Enligt Johan Wredberg, kommunikationschef på Swedish Match, är domen motsägelsefull eftersom den enligt honom även säger att snus bör bedömas mildare än cigaretter i förhållande till tobakslagen.

– Det är intressant att man gör en åtskillnad mellan snus och cigaretter. Det är första gången en svensk domstol slår fast att det ska bedömas olika. Samtidigt tror inte vi man lockar till ökad konsumtion av snus bara för att den står brevid en grön växt som Marknadsdomstolen hävdar, säger Johan Wredberg och fortsätter:

– Det motsägelsefullt att man å ena sidan erkänner att snus är mindre skadligt, men ändå förbjuder oss att sälja merchandise i vår butik i Stockholm. Något som man endast gör i den butiken ska tilläggas, inte på andra ställen i Sverige.

Tänker ni överklaga domen?

– Vi fick den igår. Nu ska vi titta igenom den i detalj. Utifrån den analysen får vi se om vi kan eller vill gå vidare.

Förbudet träder i kraft den 27 januari 2015. Om inte Swedish Match upphört med marknadsföringen innan dess väntar ett vite på en miljon kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.