Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Sålde leksaker för killar och tjejer – fälls för könsdiskriminerande reklam

Publicerad: 28 januari 2014, 07:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:50

Onlinebutiken Pixmanias julreklam var könsdiskriminerande. Det anser Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Det var i ett e-postutskick och på sin sajt som Pixmania annonserade om "Leksaker för barn" och "Leksaker för tjejer".

Bland killarnas leksaker fanns produkter som leksaksbilar, actionfigurer och Lego medan tjejernas leksaker i princip enbart bestod av dockor med glittrande klänningar och Barbie-figurer.

Att tjejernas leksaker är "traditionellt flickiga i rosa" medan pojkarnas leksaker endast är "traditionellt grabbiga" har fått en privatperson att se rött och anmäla Pixmania till Reklamombudsmannen.

RO håller med om att reklamen är nedvärderande för båda könen och fäller därför Pixmanias reklam för könsdiskriminering.

– Vårt uttalande är väldigt tydligt, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till Dagens Media.

Rubrikerna på sajten har nu ändrats för att "respektera svensk kutym" men Pixmania vill dock inte be om ursäkt.

" Dessa ändringar ska inte under några omständligheter betraktas som ett erkännande av ett fel från annonsörens sida, utan som ett uttryck för annonsörens vilja och strävan att uppfylla kundernas förväntningar", skriver RO i sitt uttalande.

– Vad man kan konstatera är att annonsören tagit till sig av beslutet och ändrat sin rubricering på sajten. Det är glädjande, säger Elisabeth Trotzig.

Dagens Media har sökt Pixmania för en kommentar.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev