Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så ville Dole styra SVT

Publicerad: 12 juni 2009, 06:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:25

SVT-reportern gjorde ett nyhetsinslag om den kritiska dokumentären ”Bananas”. Två dagar senare fick SVT ett brev med anklagelser om fejkade fakta från bananjätten Doles amerikanska pr-byrå.


Fredrik Gertten har i dokumentären ”Bananas” följt en stor rättegång mot bananjätten Dole. Domen blev ett slag i ansiktet på Dole och en potentiell pr-skandal av rang då den slog fast att Dole medvetet skadat arbetarna genom att använda giftiga och förbjudna bekämpningsmedel.

Dole, ett av världens största företag, försöker nu med alla medel minimera skadeverkningarna av filmen. Bland annat har de genom hot om stämning lyckats stoppa filmens tävlan i Los Angeles filmfestival. Dole hävdar att de som vittnat i rättegången aldrig arbetat på företagets plantage och att dessa ska ha mutats för att ljuga i rätten.

Nu har bananjättens pr-kampanj nått Sverige. I måndags sände SVT:s regionala nyhetsprogram Sydnytt ett inslag om dokumentären. Två dagar senare mottog reportern bakom inslaget ett flera sidor långt brev från John Procter, senior medarbetare på Doles pr-byrå Gibraltar Associates.

– Det innehöll grova anklagelser mot Fredrik Gertten och påstod att en rad fakta i filmen och vårt inslag var fel, säger Petra Hultman, redaktör på Sydnytt och fortsätter:

– Implicit såg vi brevet som en uppmaning att vi skulle göra ett nytt inslag och rätta till det som de ansåg var fel.

Petra Hultman har tidigare läst om Doles aggressiva försök att stoppa filmen.

- Man inser att det fungerar på ett helt annat sätt i USA, där kanske det är helt normalt att ett storföretag försöker påverka journalister, men jag har aldrig varit med om detta tidigare.

Vad tänkte ni när ni fick brevet?

- Ungefär ”vad fan är det här”. Jag blev väldigt förvånad, och fascinerad över hur Doles amerikanska pr-byrå lyckas snappa upp vad som sägs i en regional nyhetssändning i Sverige.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.