Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så vann Gullers guldavtalet

Publicerad: 3 Februari 2011, 10:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Prime, Springtime och Hallvarsson & Halvarsson. Det var några av byråerna som inte räckte till i Regeringskansliets jättepitch. Dagensmedia.se kan i dag berätta hur Gullers Grupp vann storavtalet.


Dagensmedia.se kunde i går berätta att Regeringskansliets megaupphandling av kommunikationskonsulter är avgjord.

25 byråer får dela på uppdragen inom nio delområden.

Gullers Grupp, Grayling, Kreab Gavin Anderson och JKL kammade (i nämnd ordning) hem ramavtalen för det prestigefyllda området ”Strategisk kommunikationsrådgivning”.

Dagensmedia.se kan nu berätta hur de vann – och vilka byråer som inte levde upp till Regeringskansliets krav.

Alla anbud, totalt 14 stycken som uppfyllde skall-kraven, betygsattes på en skala från 1-5 på fyra områden.

• Tydlighet och begriplighet i framställningen

• Strategisk höjd

• Analytisk förmåga

• Kvalitetssäkring

Bara de byråer som fick minst en fyra i betyg inom samtliga områden gick vidare till slutomgången där de rangordnades efter pris och kvalitet.

I själva verket bedömde Regeringskansliet Grayling som vassast – de fick en femma på samtliga områden utom ”Analytisk förmåga” där byrån fick en fyra.

Gullers Grupp, fick två fyror och två femmor.

Men Gullers Grupp hade lagt sig på ett betydligt lägre pris än sina konkurrenter vilket gjorde att de rankades högst – vilket innebär att byrån får första tjing på alla uppdrag inom området.

– Det är ett prestigeuppdrag. Vi har haft ramavtal med Regeringskansliet de senaste tio åren och vår upplevelse är att det är utvecklande och spännande uppdrag – som även ger genklang hos andra kunder, säger Fredrik Runsiö, vd för Gullers Grupp.

I upphandlingen sammanräknas ett antal olika prisuppgifter till ett så kallat anbudspris:

• Gullers Grupp 990 kronor

• Kreab Gavin Anderson 1210 kronor

• Grayling 1220 kronor

• JKL 1960 kronor

Enligt Fredrik Runsiö har Gullers Grupp inte medvetet pressat priset i upphandlingen.

– Vi ligger på de nivåer som vi gjort i tidigare ramavtal. Däremot har vi haft svårt att höja priserna i takt med att kostnaderna ökar, det är något som är gemensamt för hela branschen, säger han.

Ännu har Gullers Grupp inte utvärderat vad förstaplatsen i upphandlingen är värd i reda pengar. Men klart står att det handlar om ”ett antal miljoner kronor varje år”.

Byråerna som slogs ut

Dessa byråer lyckades inte få minst fyra i betyg på samtliga områden:

• Solberg kommunikation

• Aspekta

• Unionkonsult i Rådhusgruppen

• Nordisk kommunikation

• Springtime

• Deportivo

• Strandberg Haage

• Diplomat

• Prime

• Hallvarsson & Halvarsson

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.