Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


PR

Så tycker pr-konsulterna om sitt jobb – egentligen

Ikväll ska de festa, dansa och hylla årets bästa pr på Spinn. I Dagens Medias anonyma enkät avslöjar pr-konsulterna vad de egentligen tycker om sitt jobb.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 15 November 2012, 15:44
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:59

Ämnen i artikeln:

SpinnGraylingPrime PR

Dagens Media har tagit pulsen på pr-Sverige inför branschens stora gala Spinn, som ikväll hålls i bankettsalen på Friends Arena.

Dagens Medias enkät genomförd via Netigate visar att 68 procent anser att tävlingen, där Prime i år har flest vinstchanser, är mycket eller ganska viktig.

När pr-proffsen får vara anonyma och ge öpnna svar haglar både ris och ros över yrket som konsult.

Det bästa med att vara pr-konsult, om man får tro deltagarna i Dagens Medias enkät, är omväxlingen, att ingen dag är den andra lik samt att vardagen som pr-konsult ger ”kickar” när uppdragen ger massiv publicitet. Vissa berusas även av möjligheten till att vara med och ”påverka samhället" och att "vara länken mellan näringslivet och politiken".

Det sämsta med jobbet är enligt en förkrossande majoritet den ständiga stressen.

”Det värsta är stressen och det dåliga samvetet för tidsbristen”, skriver en konsult.

”Det värsta är utsattheten. Det blir enkelt och frestande att skylla allt på konsulten om ett projekt av någon anledning går fel”, skriver en annan.

Andra tycker att det sämsta med jobbet är att ”känna sig som värsta sortens försäljare”, ”sprida osanningar” samt att jobba med ”mediebearbetning av usla projekt”.

Arbetet kan också vara otacksamt, då en lyckad arbetsinsats kan bestå i att en kris inte blev värre, eller att en planterad nyhet tog skruv. Den som står bakom strategin får, av naturliga skäl, inte ta åt sig äran.

”Det värsta är att alltid vara tillgänglig och ge 100 procent men att ändå inte få ’cred’ för sina idéer och sitt arbete, svarar en konsult”.

Många är också frustrerade över dålig kunskap hos kunderna kring vad pr är och hur det används bäst.

”Kunderna kan inte pr och tror det är samma sak som reklam och försäljning, har orimliga förväntningar och vill inte betala för pr”, skriver en frustrerad konsult.

En annan känner sig trött på ”ankdammen” bestående av medie- och pr-folk.

”Vi kan vara rätt löjliga och irriterande”, konstaterar hen.

Frågan om huruvida pr-byråer bör redovisa vilka uppdragsgivare de arbetar för blossar då och då upp i medierna. Dagens Medias enkät visar att branschen är splittrad.

43 procent svarar ja på den frågan, medan 57 procent tycker att pr-byråerna ska fortsätta att få vara hemliga med sina kunder.

Dagens Media frågade även vilka byråer som konsulterna helst skulle vilja jobba på. Prime PR – som har en tradition av att dominera Spinn – tycks vara ett företag som väcker känslor. Byrån återkommer gång på gång som svar på frågan var pr-konsulterna helst inte skulle vilja jobba.

”Hört mycket dåligt”, skriver en konsult som motivering.

Men Prime nämns även som svar på frågan om var man helst skulle vilja jobba.

”Prime är det enda alternativet annars är inte PR-byrå något för mig”, skriver en konsult.

Prenumeranter kan även läsa artikeln i DM Plus – där pr-konsulterna avslöjar hur de röstar samt vilket parti som är bäst på kommunikation. Den artikeln går även att läsa i nummer 19 av papperstidningen Dagens Media.

Här är svaren

Hur viktig är tävligen Spinn för dig?

Mycket viktig: 20%

Ganska viktig: 48%

Inte så viktig: 25%

Betydelselös: 7%

Antal svar: 89

Förstår dina kunder vad bra pr är?

Ja, helt och hållet: 7%

För det mesta: 77%

Ganska sällan: 14%

Väldigt sällan: 2%

Antal svar: 88

Bör pr-byråer redovisa vilka uppdragsgivare de jobbar för?

Ja: 43 procent

Nej: 57 procent

Antal svar: 65

Ämnen i artikeln:

SpinnGraylingPrime PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.