Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Så spöade WDO storbyråerna

Publicerad: 6 November 2013, 10:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:57

Skellefteå kommun ger miljonuppdrag till lokala byrån WDO.


Ämnen i artikeln:

Grayling

Sju byråer slogs om uppdraget i Skellefteå kommuns upphandling av ramavtal för strategisk kommunikation, däribland storbyråerna Grayling och Hill+Knowlton Strategies.

Men det blev Skellefteå-byrån WDO som kammade hem uppdraget – som bedöms vara värt 1,5 miljoner kronor per år. Ramvatalet gäller i två år, med möjlighet till förlängning i ytterligare ett+ett år.

Som arbetsprov har byråerna fått skicka in en ”budskapsformulering och kommunikationsplan för en fiktiv nedläggning av en gymnasieskola” samt en arbetsmetod och beskrivning av processen.

Grayling, WDO och Krux gick genom att få lägst utvärderingspris (en sammanvägning av timpriser och bedömd kvalitet) vidare till en andra pitchrunda.

Där fick byråerna hålla en muntlig presentation där ”kriteriet företagskultur” bedömdes.

”Arbetsgruppen visar upp en hög kompetens, yrkesskicklighet och professionalitet i sin presentation. Gruppen uppvisar mycket goda förutsättningar för ett välfungerande samarbete med Skellefteå kommun”, var Skellefteå kommuns bedömning av WDO.

WDO och Grayling landade på samma betyg på samtliga bedömningspunkter. Men WDO:s lägre timpriser gav segern i upphandlingen.

WDO hade enligt sitt senaste bokslut en omsättning på 10,2 miljoner kronor, och elva medarbetare.

Här är betygssättningen på de sju byråerna

Helikopter

Strategisk förmåga: 1

Målgruppsanpassning: 1

Tydlighet och begriplighet: 2

 

Krux

Strategisk förmåga: 3

Målgruppsanpassning: 4

Tydlighet och begriplighet: 4

 

Hill+Knowlton

Strategisk förmåga: 2

Målgruppsanpassning: 2

Tydlighet och begriplighet: 3

 

Winter

Strategisk förmåga: 3

Målgruppsanpassning: 4

Tydlighet och begriplighet: 3

 

WDO

Strategisk förmåga: 4

Målgruppsanpassning: 4

Tydlighet och begriplighet: 3

 

Grayling

Strategisk förmåga: 4

Målgruppsanpassning: 4

Tydlighet och begriplighet: 3

 

STHLM CG     

Strategisk förmåga: 2

Målgruppsanpassning: 3

Tydlighet och begriplighet: 3

 

Betygsskala:

Utmärkt: 4

Mycket bra: 3

Bra: 2

Inget utmärkande: 1

Otillräckligt: 0

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Grayling

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev