Så ska Vattenfall vända förtroendekrisen

Bara SJ och Saab har lägre förtroende bland svenska folket än den statliga energijätten Vattenfall.

Bara 15 procent av svenska folket har mycket, eller ganska stort förtroende för Vattenfall, enligt Medieakademins senaste Förtroendebarometer.

Med det har energibolaget bara SJ och krisföretaget Saab bakom sig. Vattenfall har heller inte lyckats öka sitt förtroendekapital hos svenska folket sedan förra året, då andelen också låg på 15 procent.

– Det här resultatet stämmer med våra egna kundundersökningar. Två kalla vintrar med höga elpriser påverkar förtroendet för hela energibranschen och eftersom vi är en så pass stor aktör drabbar det oss extra hårt, säger Karl-Erik Olsson på Vattenfalls pressavdelning.

Han hoppas att årets varma vinter och lägre elpriser ska få siffrorna att börja peka uppåt igen. Vattenfall ser också en vässad kommunikation som en väg framåt till ökat förtroende.

– Många har åsikter om det vi gör och vi måste bli bättre på att kommunicera hur den här, i många fall komplexa branschen, fungerar och ge rådgivning och support till våra kunder.

Vattenfalls ambition är att i ett första steg ta sig upp till de förtroendenivåer företaget hade innan 2011. Då hade 26 procent av de svarande stort, eller mycket stort förtroende för Vattenfall.

Undersökningen genomfördes av Sifo under 8-14 februari i år och bygger på svar via nätenkäter från 1 017 personer.

Rebecka Lindberg

Publicerad 2012-03-09 05.26Uppdaterad 2015-12-06 14.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: