Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så ska svenska skolor ragga studenter i Cannes

Publicerad: 23 April 2013, 10:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Fler svenska studenter och kreatörer söker sig utomlands än tvärtom. Under Cannes Lions i sommar ska utbildningen Made @Sweden ändra på det.


Under den internationella kreativitetsfestivalen Cannes Lions förra året slog svenska byråer rekord med 48 lejon. När handelsminister Ewa Björling besökte festivalen började hon fundera på hur Sverige kan ta tillvara framgången och få mer exponering. Samtidigt efterlyste Cannes Lions ett sätt för Sverige att dela med sig av sitt framgångsrecept.

Tillsammans med utrikesdepartementet, Sveriges kommunikationsbyråer, Berghs School of Communication, Hyper Island, Handelshögskolan i Stockholm och en rad svenska byråer och företag startar Svenska institutet utbildningen Made @Sweden. Under tre dagar ska 35 deltagare från olika länder utbildas i den svenska modellen.

– Ambitionen är att ge deltagarna en upplevelse av att verka i en miljö som är svensk. Vi tror på att vara inkluderande och generösa. Att inte ha några hemligheter, att dela med oss av våra kunskaper och lära oss av kursdeltagarna. Det svenska ligger rätt i tiden, men vi måste också vara medvetna om att det är många länder som inte kan applicera det rakt av, säger Jenny Hagblom, projektansvarig på Svenska institutet.

Global Creativity Index är en mätning av kreativitet som görs av Martin Prosperity Institute varje år. Sedan starten 2004 har Sverige rankats etta i mätningen som bedömer prognoserna för ett hållbart välstånd baserat på tre mänskliga faktorer: hur teknologiskt kunnig befolkningen är, arbetskraftskapaciteten samt öppenhet för nya idéer.

Men trots att Sverige har gott rykte utomlands är det fler svenska studenter och kreatörer som söker sig till andra länder än tvärtom.

– Sverige har ett behov av att attrahera internationella talanger till skolorna och branschen. Sverige mår bra av att internationaliseras och bli relevanta i en global kontext. Vi har svårt att konkurrera om superhöga löner med städer som New York, men det som återkommer i undersökningar är att man har hög livskvalitet i Sverige och får utlopp för sin kreativitet, säger Jenny Hagblom.

Hyper Island, som för första gången samarbetar med Berghs, hoppas också att utbildningen ska stärka varumärket Sverige inom kreativitet och innovation.

– Jag tror att Sverige ses som ett föregångsland när det gäller ”start-ups”. Vi har många duktiga entreprenörer, som skulle må bra av mer internationell uppmärksamhet för att bli storföretag. Det är också intressant att diskutera andra aspekter av den svenska modellen, såsom organisationsstrukturer, värdegrund och team-arbete, säger Charlotte Sundåker, marknadschef.

Camilla Wallander, vd på Berghs, ser Made @Sweden som starten på en längre satsning.

– För oss är själva processen givande, vi har mycket att lära av varandra. Utbildningen är spännande eftersom vi har valt att ha en mix av köpare och byråer, yngre och äldre.

Enligt henne är det flera saker som utmärker den svenska modellen.

– Det handlar om att vara transparent och värderingsdriven. Yttrandefrihet, att det inte är mycket hierarkier och jämställdhetsfrågan har gjort att vi kan skapa förutsättningar för att vara kreativa. Det ska bli spännande att dela och reflektera över med deltagarna.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.