Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så ska Småland bli en turistmagnet

Publicerad: 1 September 2011, 09:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Ett självkritiskt Småland ska locka turister med ny varumärkesplattform.


Projektet Partnerskap Småland ska ena hela Småland under en varumärkesplattform, bland annat genom en gemensam sajt och trycksaker.

– Det här är jätteviktigt. Småland som begrepp har inte varit starkt, så vi behöver stärkas, framförallt internationellt. Många regioner i Sverige ligger längre fram så det är dags för Småland, säger Catherine Rydström, marknadskommunikatör på Destination Småland till dagensmedia.se.

Catherine Rydström berättar att turismen just nu främst är centrerad kring Astrid Lindgrens Värld och Glasriket. Tanken är att hela Småland ska kunna få ett uppsving så att företagen får bättre föresättningar och sysselsättningen kan öka.

–  Vi vill få in utländsk valuta. Vi har en landsbygd som avfolkas, så turistnäringen blir viktigare och viktigare. Speciellt naturintresset från Tyskland och Danmark, säger Catherine Rydström.

Tidigare under året upphandlades Graffman Företagsledning & Utveckling för att jobba med utvecklingen av plattformen.

– Vi har höga förväntningar på Graffman, de har jobbat med större regioner förut och få har gjort den resan, säger Lena Stävmo, vd på Destination Småland.

Partnerskap Småland är ett gemensamt projekt mellan Destination Småland i Kronobergs län, regionförbundet i Kalmar län samt Smålands Turism i Jönköpings län. Varumärkesplattformen beräknas vara klar till början av 2012.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.