Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Så norpade Springtime Telias trendrapport

Publicerad: 15 Februari 2011, 13:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Telias årliga trendrapport tar klivet ut i mobilen – när Springtime nu sköter uppdraget.


Ämnen i artikeln:

TeliaFredrik PallinPrime PRSpringtime

Telias trendrapport, som kartlägger och förutspår trender inom telekom och mediebeteende, har tidigare publicerats en gång per år. Rapporten har tagits fram i samarbete med Telias pr-byrå Prime.

Men nu har Springtime, som också jobbar med Telia, tagit över arbetet med trendrapporten, kan dagensmedia.se berätta.

– Vi fick frågan av Telia hur vi skulle göra om vi fick jobba med rapporten. Vårt svar blev att om man ska göra rapporten på ett nytt sätt så måste det bli ett väldigt nytt sätt, säger Fredrik Pallin, konsult på Springtime och ansvarig för byråns erbjudande inom sociala medier.

Lösningen: Skrota upplägget med en årlig rapport till förmån för en levande undersökning i realtid via mobilappen Trends.

Appen ska lanseras i tolv länder. För den svenska marknaden kan den laddas ned från Android Market och Apples Appstore från och med idag.

– Målet är att kunna före en närmare dialog med kunderna och hitta mer aktuella trender. Det blir en mycket mer öppen process än att köpa en webbpanel, säger Fredrik Pallin och fortsätter:

– För medier som rapporterar mycket om trender ska detta ge ett bättre underlag.

Appen är utvecklad av Springtime i samarbete med More.

Fakta Telia Trends

• Trends är ett nytt sätt för TeliaSonera att föra en dialog med sina användare och samtidigt undersöka de senaste trenderna.

• Förutom fyra undersökningar per år kommer TeliaSonera via Trends att löpande ställa frågor om aktuella ämnen.

• Trends finns som applikation för iOS, Android och även inom kort för Symbian. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Det går även att svara på frågorna via en mobil webbsida eller via en webbsida med sin dator.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev