Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så lobbar gräsrötterna i Almedalen

Publicerad: 5 juli 2013, 12:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Bland tusentals pr-konsulter, företag och organisationer kämpar de för att nå igenom bruset med sitt budskap. Dagens Media har träffat Almedalens gräsrotslobbyister.


På Donners plats i centrala Visby står en grupp människor och skriker ut sin frustration över politikernas valhänthet.

På annat håll står Visbybon Janne Isaksson och kampanjar för sitt enda budskap till politikerna: "Ge mig ett jävla jobb".

De är några av Almedalens gräsrotslobbyister. Utan varken kapital eller hjälp från pr-byråer kämpar de för att ta sig igenom bruset och nå ut med sitt budskap.

Sara Vikström Olsson är vice ordförande i Fältbiologerna, en fristående ungdomsorganisation till Naturskyddsföreningen, och den som dagligen organsierar "Klimatskriket" på Donners plats:

– "Klimatskriket" är något vi gör varje år och det handlar kort och gott om att vi skriker politikerna i öronen. Vi vill se till att det faktiskt blir en förändring i klimatfrågan, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Det finns redan väldigt konkreta mål om vad som behöver göras i klimatfrågan. Den här kampanjen handlar om att höras och att vi vill tas på allvar.

Hör politikerna er skrika då?

– Ja, Lena Ek var med och skrek med oss igår och i dag var Gustav Fridolin där. Så någonstans hörs det. Vi har varit utanför Rosenbad och skrikit också och tanken är att fortsätta med kampanjen i höst.

Även utanför politikerkretsar har "Klimatskriket" blivit en populär manifestation, berättar Sara Vikström Olsson.

– Det har blivit väldigt stort. Många hakar på och till slut står hela Donners plats och skriker. Sedan kommer de fram och säger att det är en jättebra kampanj.

Upplever du att det är svårt att nå ut med ert budskap med tanke på att det finns så många större aktörer på plats?

– Det är intressant för vi satt precis i vår buss och konstaterade att hela vår Almedalsresa kostat 16 000 kronor. Ändå har vi lyckats nå ut väldigt bra.

Samtidigt konstaterar Sara Vikström Olsson att Fältbiologerna måste jobba annorlunda jämfört med de stora företagen som har mycket pengar att lägga på sina aktiviteter.

– Det kräver väldigt mycket ansträngning eftersom att vi jobbar så mycket. Vi försöker att synas med våra aktioner och går på seminarier och ställer jobbiga frågor och försöker få till en dialog med politiker. Sedan kanske vårt varumärke inte syns så mycket.

Som exempel på svårigheter i arbetet berättar Sara Vikström Olsson att Fältbiologerna blev bortkörda från ett seminarium om hållbar gruvindustri anordnat av LKAB, där de stod med en banderoll.

– Sedan kom polisen och försvarade oss. Det handlar ju om ofredande och egenmäktigt förfarande. Men det är helt klart att vi inte är här på samma villkor.

Tycker du att Almedalen är en bra plats att nå ut med ert budskap?

– Det känns som att alla är här för att synas istället för att lyssna på varandra. Det jag tycker är intressant är alla möten som uppstår. Hade vi inte åkt hit hade vi inte fått träffa alla politiker och företag som vi har gjort, säger hon och fortsätter:

– Här finns alla makthavare så det går att skapa en dialog. Även om man inte gillar jippot i sig och kan dissa det.

Arbetslöse Janne Isaksson är en annan person som verkligen kan räknas Almedalens riktiga gräsrotslobbyister. I flera dagar har han enträget poserat med sin skylt där han uppmanar företag att anställa honom.

– Jag har bott i Visby sedan slutet av 90-talet och har varit arbetslös i över tre år. Jag är desperat och letar med ljus och lykta efter en anställning. Jag hoppas att politikerna som är här ska kunna se och uppmärksamma att det är ett stort problem här i Sverige, säger Janne Isaksson till Dagens Media.

Innan han blev arbetslös arbetade Janne Isaksson i 19 år på Samhall. Han har också arbetat som kock och bartender.

Nu vill han uppmärksamma politikerna på hur svårt det är att få ett jobb i Sverige.

– De måste göra det lättare för företagare att kunna anställa folk på nytt igen. Jag menar, vi hade ju ett jättebra land på Olof Palmes tid. Då såg det inte ut så här. Då hade i stort sett varenda människa ett jobb i Sverige.

Finns det något parti som du tycker är bra på att kommunicera sin politik i jobbfrågan?

– Både ja och nej. Jag hoppas mycket på Socialdemokraterna. Moderaterna har jag dock inget förtroende för. Det är ett rikemansparti. Kristdemokraterna kanske lite grann. Men det är mycket lova runt och hålla tunt. Det löper som en röd tråd genom alla partier.

Moderaternas omprofilering som det nya arbetarpartiet, och dess prisbelönta kommunikation, ger han inte mycket för.

– Det funkar definitivt inte för mig. De vänder sig bara till de mer välbärgade. Det har alltid varit ett väldigt mörkblått parti

Utöver sin uppseendeväckande skylt, som bär texten "Jag är jävligt trött på att vara arbetslös", har Janne Isaksson också en väska full med CV:n. Han ser sig själv som en av Almedalens hundratals lobbyister och är själv övertygad om att hans kampanjande kommer att få ett gensvar.

– Jag har redan blivit intervjuad av Karin Hübinette i SVT, SR och av Gotlandstidningarna.

Jan Isakssons lobbande har dessutom gett resultat på ett mer personligt plan.

– Jag har träffat Proffice som kommer ta kontakt med mig i nästa vecka och försöka få ut mig på ett jobb. Allt tack vare min skylt.

Är du förvånad över uppmärksamheten?

– I slutet av 2012 gjorde jag samma sak i Stockholms tunnelbana och fick erbjudande om tolv jobb samma dag. Jag tänkte att fungerar det där kanske det fungerar här.

Hur har veckan varit hittills då?

– Jag tycker att den har varit bra och lovande. Jag har som sagt blivit intervjuad och blivit omskriven. Träffat Proffice. Hoppas på att träffa fler företager.

Vad ser du fram emot mest under de sista dagarna?

– Att äntligen få ett jobb efter tre år, säger han och skrattar.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.