Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så hanterade Nudie giftkrisen

Publicerad: 23 September 2009, 11:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Efter Plus avslöjande gjorde Nudie ett eget test i samma laboratorium.


För ett par veckor sedan avslöjade SVT:s konsumentmagasin Plus att jeans från flera svenska företag, däribland Nudie, innehåller för höga halter av allergiframkallande antimögelmedel.

Det tänkte inte Nudie acceptera utan fajt. Nu har företaget låtit samma laboratorium genomföra samma test, och det visar sig att de byxor som Plus testat är det enda paret med halter över de rekommenderade gränsvärdena.

– Vi blev oroliga efter Plus test och ville själva veta hur omfattande problemet var. Det visade sig vara betydligt mindre än befarat, men det är ju otur att just den byxan som Plus testade hade så höga värden, säger Joel Lindefors, pr-ansvarig på Nudie.

Nudie skickade 20 par byxor till samma laboratorium som Plus använde. Samtliga par innehöll lägre halter än gränsvärdet av giftet, som främst används vid långa transporter av exempelvis läder.

– Det aktuella giftet förrångas vid rumstemperatur, vilket kan vara en förklaring till den höga halten i byxorna som Plus testade. Om en låda med jeans står på en låda med giftet i, kan byxorna bli kontaminerade. Det lär Plus ha vetat, men de sa inget om det i programmet, säger Joel Lindefors.

Efter Plus-programmet införde Nudie ett säljstopp, något man nu behåller trots att Kemikalieinspektionen konstaterat att det inte behövs. För att inte förvirra konsumenterna, säger Joel Lindefors.

– En del kunder har blivit oroliga. Vi behåller säljstoppet istället för att behöva förklara varför vi drar tillbaka det. Men om någon frågar hänvisar vi till Kemikalieinspektionens slutsats.

För Nudie, som har en uttalad miljöprofil, var det extra allvarligt att bli sammanblandad med höga gifthalter i sina jeans. Därför var det viktigt för företaget att vara tillgängligt och svara på frågor från kunder och medier. Till skillnad från övriga jeansföretag i testet, medverkade Nudie i Plus, trots att man då inte hade fått resultaten från de egna testerna.

– Den främsta åtgärden efter programmet var säljstoppet. Man får hoppas att det signalerar tydlighet, och visar att vi vill hantera problemet. Först veckan efter programmet visade det sig att problemet inte var så omfattande som vi trodde, säger Joel Lindefors.

Igår skickade Nudie ut en pressrelease om de nya testresultaten. Mer än så kommer man inte göra, tror Joel Lindefors.

– Nu avvaktar vi. Det värsta har blåst över. Men hädanefter kommer vi att göra fler stickprover. Den här händelsen har lärt oss att ett företag som vill ta miljöhänsyn inte kan luta sig tillbaka och förlita sig på leverantörernas miljöcertifikat. Förhoppningsvis är det något som fler företag har insett, i så fall har Plus-programmet fört med sig något bra.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.