Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så får du plats i DN Debatt

Publicerad: 22 Augusti 2011, 12:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Finns det en hemlig formel för att bli publicerad på DN Debatt? Det frågar sig pr-konsulterna Lars Jederlund och David Hulth Wallgren, som skrivit en bok om debattsidan.


– Vi började fundera på varför det är så viktigt att bli publicerad i DN Debatt och vad som gör att debattartiklarna publiceras, säger Lars Jederlund till dagensmedia.se.

För att gå till botten med debattsidan har han och David Hulth dels gått igenom en mängd debattartiklar och dessutom intervjuat både de tidigare debattredaktörerna Göran Beckérus och Mats Bergstrand samt den nye debattchefen Bo G Andersson.

Resultatet publiceras i skriften "Nyckeln till DN Debatt: Så lyckas du med debattartikeln".

Lars Jederlund berättar att det var lätt att få debattcheferna att ställa upp, trots att det framkommer en del kritik i boken.

– Debattredaktören ställer aktivt rätt många artiklar, vilket ökar debattsidans maktposition. Det gör att debattredaktören verkligen kan skapa en samhällsdebatt, säger han och fortsätter:

– Det snackas ganska mycket om öppenhet på debattsidan och de har en redovisning på nätet, men man skulle nog kunna förvänta sig att få ett litet större resonemang om de beslut som tas.

Finns det någon röd tråd i de artiklar som refuseras?

– De flesta refuseras så klart för att de inte håller måttet. Men det är också många bra artiklar som ställs och där är huvudskälet att de är alldeles för navelskådande. Skriver man i sitt egna särintresse och bara tycker synd om dig själv är det helt ointressant.

Så hur får man in en artikel på debattsidan?

– Vi har kommit fram till tre huvudpunkter som typartiklarna i DN Debatt innehåller. Först måste du ha formulerat ett problem och en syndabock. Ju tydligare utpekandet är desto bättre och det får gärna vara personangrepp. Den sista punkten är att man ska leverera en lösning på problemet. Har du de tre punkterna, utgår från ett allmänintresse och skriver vackert har du en hyfsad chans att bli publicerad.

Boken, eller skriften som Lars Jederlund kallar den, är på 40 sidor och kostar 100 kronor.

Lars Jederlund var tidigt engagerad i Svenska Fredsrörelsen och var inblandad i Boforsaffären på 80-talet. Tillsammans med David Hulth Wallgren ingår hans bolag i Rådhusgruppen, en samarbetsorganisation för pr-konsulter som bland annat specialiserar sig på att skriva debattartiklar.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.