Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Så blir du hetast i Almedalen

Publicerad: 30 juni 2009, 05:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

”Superstrategen” Karl Rove dominerade förra årets Almedalsvecka. Timbros Billy McCormac berättar om mediestrategien som skulle maxa publiciteten och undvika negativ publicitet.


I år ratar Timbros kommunikationschef Billy McCormac Almedalen. Istället är han i USA för att besöka släkt och vänner.

Förra sommaren skapade Billy McCormac och hans kollegor på tankesmedjan Timbro Almedalens i särklass hetaste händelse genom att ta hit den kontroversielle kampanjmakaren Karl Rove.

Som en av George W Bush:s närmaste män har Karl Rove stått i maktens absolut innersta krets - och haft som jobb att lotsa Bush genom presidentsskapet.

Hans besök blev, förutom den största snackisen på gatan i Almedalen, även en publicitetsgenerator av rang. Hundratals artiklar i både rikstäckande och lokala medier skrevs om "superstrategen" och "kampanjgeniet" Karl Rove.

– Målet var att visa att Timbro är en organisation som har förmågan att locka ett internationellt toppnamn till årets politiska händelse, säger Billy McCormac på telefon från USA och fortsätter:

– Vi tog också hit honom för att kunna sätta bilden av USA-valet genom att kunna komma med intressanta analyser som ingen svensk tidigare fått ta del av. Timbro har alltid en mötesplats för intressanta namn och vi ville visa att vi fortfaranade kan locka bra personer.

En mintiös planering av Karl Roves dagar i Sverige hade utarbetats för att maximera publiciteten och uppmärksamheten kring hans besök. När Karl Rove kom till Sverige fick ett litet antal journalister träffa honom i Stockholm för att sätta bollen i rullning och få fart på snacket bland journalister, pr-konsulter och politiker i Almedalen.

– Jag ville hålla det så tyst som möjligt tills att Karl Rove var på plats. När vi landade på ön var de första artiklarna ute och snacket hade börjat gå, säger Billy McCormac.

Väl på plats fortsatte upplägget med exklusivitet kring Karl Rove. I nästa steg fick ett  antal utvalda journalister från bland annat Fokus, Svenska Dagbladet och Aftonbladet träffa Karl Rove över en intim frukost i trädgården till pr-byrån Primes hyrda hus.

Mellan tuggorna på knäckebrödsmackorna ställde de märkbart respektfyllda svenska journalisterna sina frågor till Karl Rove.

Väldigt få journalister fick träffa Karl Rove ensamma. Billy McCormac hymlar inte med att besöket planerats utifrån att publiciteten, gärna positiv sådan, skulle maximeras. Han är också förvånad över att det inte blev mer negativa skriverier kring Karl Roves kontroversiella förflutna. Bland annat har Karl Rove utretts för att ha läckt identiteten på en amerikansk CIA-agent stationerad utomlands. Hans kritiker menar att Lewis Libby, som dömdes till fängelse, offrades för att rädda Karl Rove.

– Jag hade förväntat mig mer kritik av hans person. Men när vi planerade besöket pratade vi om att han först och främst var här för att prata om det amerikanska presidentvalet som skulle avgöras senare under året. Det var därför vi ville ha honom och jag vet inte hur intressanta dessa saker kring hans person är för den svenska allmänheten.

– Det var ett antal frågor som handlade om smutsiga kampanjmetoder men det kom aldrig ned till specifika frågor.

Var det för att undvika kritiska intervjuer som ni inte lät journalisterna träffa Karl Rove på tu man hand?

– Nej det fanns aldrig några sådana överväganden. Det var mer en logistisk lösning då alla inte kunde få en one-on-one med Rove. Min känsla är att Rove var en glad och trevlig person som aldrig är rädd för jobbiga frågor.

Vad fick Timbro ut av det hela?

–Att ha klarat av att navigera en sån profil genom en sån vecka utan att  något gick snett, vilket det skulle kunna ha gjort, gav ett stort självförtroende internt. Vi lärde oss massor av det.

Vad är ditt råd till den som vill skapa nästa års stora snackis i Almedalen?

– För oss var det aldrig målet utan snarare en bieffekt, det var klart att han skulle få uppmärksamhet. Den viktigaste framgångfaktorn är personens inställning. Jag har genom åren träffa massor av internationella profiler och ingen kan mäta sig med Karl Rove.

– Om man jämför Rove med Al Gore blir det tydligt. När Al Gore har kommit till Sverige har han ofta vägrat att träffa journalister. Det har varit högst 15 minute,r sen får de gå. Effekten blir att hans budskap försvagas och då är Al Gore ändå en person som alla älskar medan Rove är kontroversiell. Karl Rove själv och hans inställning, att han gör vilket intervju som helst, var den viktigaste framgångsfaktorn.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.