Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

(S)-ledamot vill offentliggöra pr-byråernas kunder

Publicerad: 30 Mars 2012, 05:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

I en interpellation riktad till stadsrådet Birgitta Ohlsson (FP) ondgör sig riksdagsledamoten Hillevi Larsson (S) över pr-byråernas maktposition.


Hillevi Larsson tar Fredrik Gerttens omtalade film ”Big Boys Gone Bananas” som exempel. I filmen får tittarna bland annat följa hur det multinationella bolaget Dole anlitar en pr-byrå för att smutskasta Fredrik Gertten, och även lyckas plantera sin version av händelserna i amerikanska medier.

Även i Sverige ser Hillevi Larsson ett problem:

”PR-byråerna påverkar nämligen i allra högsta grad den offentliga debatten och politiken. De blir därigenom en politisk maktfaktor, men i det fördolda. Bakom kulisserna drar byråernas kunder i trådarna och försöker via PR-byrån vrida debatten i den riktning som gynnar deras intressen”, skriver hon i sin interpellation.

Hillevi Larsson vill bland annat att pr-byråer ska tvingas uppge vilka deras kunder är.

”På samma sätt som när det gäller partibidragen är det en viktig etisk och demokratisk fråga att bidragsgivarna offentliggörs. På ett sätt är det ännu viktigare att PR-byråernas bidragsgivare offentliggörs. Partier kan ju välja att bortse från agendan hos företag/organisationer som skänker pengar till dem, däremot kan inte en pr-byrå som anlitats av en kund välja att bortse från den kundens agenda.”

Hillevi Larsson avslutar med tre frågor till Birgitta Ohlsson:

1. Vad avser statsrådet att göra åt problemet att pr-byråer påverkar den offentliga debatten och politiken, medan deras uppdragsgivare förblir dolda utan offentlig insyn och möjlighet till granskning?

2. Kan statsrådet tänka sig att kräva ett offentliggörande att pr-byråernas kunder, i linje med förslaget att partiernas bidragsgivare offentliggörs?

3. Kan statsrådet tänka sig att verka för ett förbud mot astroturfing (falsk grästrotsaktivism som ger sken av medborgarengagemang i syfte att styra opinionen, red.anm) som pr-metod?

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.