Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

(S): "Klantigt och oansvarigt"

Publicerad: 25 September 2012, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:10

Att 60 miljoner kronor i skattemedel plöjts ner i en informationskampanj om bostadsrättsombildning saknar rim och reson. Det säger oppositionsborgarrådet Karin Wanngård i en intervju med dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaAlliansenSocialdemokraterna

Det var i morse som Svenska Dagbladet avslöjade att Veritas, en pr-byrå med kopplingar till Folkpartiet, har fakturerat Stockholm stad närmare 60 miljoner kronor för informationskampanjen Bilda bostad.

Bara i år har kampanjen kostat skattebetalarna 4,5 miljoner kronor, trots att intresset för ombildningar svalnat betydligt.

Karin Wanngård, socialdemokratiskt oppositionsborgarråd, är mycket kritisk.

– Jag tycker att det är oansvarigt att man låter skattemedel gå till löpande konsultkostnader utan att följa upp vad man faktiskt får för pengarna, säger hon till dagensmedia.se.

Totalt har skattebetalarna betalat 60 miljoner kronor till Veritas, som kallar Bilda bostad för "den mest omfattande folkbildningsinsatsen någonsin".

Karin Wanngård är inte imponerad.

– 60 miljoner kronor är väldigt mycket pengar. Framför allt när målen inte uppnås. Visst kan man relatera kostnaden till försäljningsvärdet, men inte hade man behövt lägga ner så här mycket pengar på en informationskampanj.

I kostnaden ingår också ett "callcenter" som dock inte existerar i fysisk bemärkelse. Istället är det Veritas-anställda som svarar på frågorna. Det till en kostnad på 150 000 kronor i månaden – eller 1 875 kronor per samtal.

– Det är absolut inte rimligt. Man blir ju också lite nyfiken på vad de som ringer ställer för frågor. Över huvud taget är det här lite suspekt. Ska man satsa skattepengar på att informera måste det finnas rim och reson. Man ska använda pengarna på det bästa sättet och då kan det inte kosta nästan 2 000 kronor att ta ett samtal.

Hittils i år har elva intresseanmälningar om att bilda bostadsrätt lämnats in till Bilda bostad.

– I år har enbart "callcenter"-verksamheten kostat skattebetalarna över 1,3 miljoner kronor. Det är jättemycket pengar för att driva någonting som stockholmarna inte vill ha. Jag tycker det är oansvarigt. Vi kan inte hålla på så här.

Hon tycker däremot inte att det är konstigt att en pr-byrå anlitats för att hjälpa till i den infekterade frågan om försäljningen av allmännyttan.

– Borgarna styr den här staden och det är klart att de marknadsför den styrande majoritetens politik, oavsett om man gör det via anställd personal eller med inköp av pr-konsulter. Det jag vänder mig emot är att man är så jäkla klantig när det gäller upphandlingar. Det är som att man är helt pengablind och bara delar ut pengar.

Hur ser du på kopplingen mellan Veritas och Folkpartiet?

– Det är naturligtvis olyckligt. Men läget är ju så att vi har många pr-byråer med kopplingar hit och dit. Senast i dag skriver Aftonbladet om Kreab och Carl Bildt. Min förhoppning är dock att det kan minska under tid. Under förutsättningen att politiker kommer närmare stockholmarna behöver man inte heller gå via pr-byråer.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev