Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

S dominerade i Almedalen

Publicerad: 11 Juli 2011, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna gjorde ett ljummet avtryck i de sociala medierna under Almedalsveckans sista dagar. S dominerade veckan.


På lördagen och söndagen minskade Almedalens avtryck i de sociala medierna rejält, i takt med att besökarna lämnade Visby.

Kristdemokraterna gjorde ett ljumt intryck på partiets dag i lördags, med en bottennotering för veckan på 76 träffar för partiet och 46 för partiledaren Göran Hägglund, enligt Almedalsindex

Sverigedemokraterna, vars partiledare Jimmy Åkesson debuterade på Almedalens scen, nådde blygsamma 228 träffar i sociala medier.

I princip alla Twitterinlägg var kritiska mot partiet, mest kritik fick Åkessons tolkning av "folkhemmet" i sitt Almedalstal.

Socialdemokraterna lämnade det överlägset största avtrycket i sociala medier under politikerveckan.

På fredagen, Socialdemokraternas dag i Almedalen, fick Socialdemokraterna 2 756 i träffar i Almedalsindex genomgång av de sociala medierna.

Det är fler än övriga partier fick totalt under hela veckan. Håkan Juholt-effekten gjorde att Socialdemokraterna slutsegrade på klara 5 177 träffar under hela veckan jämfört med 2 403 för tvåan Moderaterna.

En stor del av inläggen under helgen handlade om Håkan Juholts långa tal och efterföljande partiledarutfrågning i ”Efterfrågat”.

Kommentaren "Vi hade bombat sönder Tripoli om inte jag hade satt ner foten", under utfrågningen med Erik Blix, väckte stor uppmärksamhet och blev det mest retweetade citatet.

Bland organisationerna vann Svenskt Näringsliv, strax före Timbro. Svensk Näringsliv fick totalt 405 träffar under veckan och Timbro landade på 371.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.